Enklare matlagning med ny storlek på Västerbottensost

PUBLICERAD: 6 april 2021
UPPDATERAD: 21 februari


Idag är närmare 60 procent av all ost som säljs i Sverige importerad och i butikernas matlagningshyllor finns främst italienska hårdostar. Detta är något som Norrmejerier nu vill ändra på genom att lansera Västerbottensost i form av mindre bitar med längre lagringstid, speciellt anpassade för matlagning.

”Jag använder gärna Västerbottensost när jag lagar mat. Den är väldigt smakrik och med sin kombination av sälta, sötma, beskhet och umami tycker jag den är utmärkt till både pasta och risotto. Jag är glad att vi nu kunnat ta fram en bit som är perfekt lämpad just för matlagning”, säger Thomas Rudin, Ostmästare vid Burträsk Mejeri.

74 procent av svenska folket använder ost till matlagning minst en gång i månaden. Smak och vana uppges som främsta anledningarna till valet av ost. Omsättningen för importerad matlagningsost, liknande parmesan, uppgick under fjolåret till svindlande 500 miljoner kronor. Med Västerbottensost Matlagningsbitar vill Norrmejerier erbjuda ett svenskt alternativ till de importerade ostarna.

”Jag hoppas att fler konsumenter vågar bryta sina invanda mönster och prova ett svenskt alternativ. Västerbottensost Matlagningsbitar passar med sin smak utmärkt att riva över pastan eller toppa helgens potatisgratäng. Jag ställer gärna fram den på bordet tillsammans med ett litet rivjärn så får familjen själv välja hur mycket de önskar”, säger Lina Jonsson, Product Manager Västerbottensost.

Västerbottensost Matlagningsbitar har en lagringstid på 18 respektive 24 månader. Produkterna lanserades i mitten av februari och finns att köpa på flertalet butikskedjor, exempelvis ICA, COOP, Bergendahls och Hemköp.

I samband med lanseringen har Svenska Kocklandslaget tagit fram ett recept för en svensk pasta carbonara. Receptet hittar du här: https://vasterbottensost.com/recept/the-swedish-carbonara/

 

Läs vidare

Nya funktionella havredrycker från Fazer Aito

Fazer Aito Boost är en ny kategori funktionella havredrycker, som kommer i de två smakerna hallon och mango.
boost

Sju höstnyheter från CandyKing

Fruktigt, salt och segt är utmärkande för CandyKings sju nya lösgodisbitar.
CandyKing-Liggande-1[4][3][4]

Alpro lanserar havredryck till kaffet

Alpro I Love Coffee Oat är en ny växtbaserad dryck som är framtagen för att ha i kaffe.
A_Coffee_Barista_Master_Image_flat_white_latte_art___Drinks_I-love-coffee-16-9

Blossa 23: En hyllning till Blossas hantverkshistoria

Blossa 23 är en vit starkvinsglögg med smak av hallon och humle, som även kommer i en alkoholfri variant.
Blossa-2023-Alkoholfri+15bildregel

Senaste nytt

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1

Cirkulär förpackningslösning testas på Circle K

Circle K testar ett cirkulärt system, där kunderna erbjuds att låna matlådor och muggar för sin takeaway-mat.
DSC_2106HR (4)

Spendrups ska börja återvinna kolsyra

Spendrups investerar 23 miljoner kronor i en anläggning för återvinning av kolsyra.
Bild på kolsyreanläggning till prm 230206