Skånemejerier och Bravo möts i unik smoothie-licious innovation

PUBLICERAD: 10 februari 2021
UPPDATERAD: 21 februari


Nu lanserar Skånemejerier en yoghurtsmoothie i samarbete med Bravo – Sveriges mest älskade juicer och smoothies. Näringsrik yoghurt gjord på mjölk från svenska gårdar tillsammans med 100 procent frukt skapar en helt ny produkt i mejerihyllan.

Skånemejerier är det ledande mejeriet i södra Sverige och kommer varje år med flera innovationer, alltid gjorda på svensk mjölk. Bravo ligger bakom Sveriges mest köpta juice, och sedan några år tillbaka även landets överlägset mest älskade och sålda smoothie.

Nu möts två älskade varumärken, och två starkt växande kategorier, i en unik yoghurtsmoothie.

”Detta är en historisk satsning i mejerihyllan. Bravo är starkast i Sverige när det kommer till smoothie, och Skånemejerier är ett av de starkaste varumärkena i mejerihyllan. Vi är väldigt glada att kunna kombinera de två i en så klockren co-branding”, säger Cecilia Lindwall som är marknadschef på Skånemejerier.

Yoghurtsmoothien kommer i två smaker, Jordgubb, hallon & banan samt Blåbär, björnbär & banan. De har båda en låg fetthalt på 0.4-0.5 procent, innehåller mycket frukt som ger en naturlig sötma, och kräver noll förberedelse i köket. Bara att skaka, hälla upp och njuta. Mjölken kommer från gårdar i södra Sverige, och innehåller 18 av de 22 näringsämnen kroppen behöver varje dag.

– Det finns ett stort intresse för smoothies i Sverige, framförallt bland de yngre konsumenterna. Här får du ett gott och mättande mellanmål med intressanta smakkombinationer, utan att behöva göra allt själv. En nyttig start på dagen, en energiboost på eftermiddagen eller varför inte som kvällsmål, säger Cecilia Lindwall.

Innovationen har fått genomgående mycket fin respons från butikskedjorna runtom i landet, och kommer att finnas på Ica, Willys och Hemköp, Coop, Bergendahls och Mathem från och med vecka 7.

Senaste nytt

125 miljoner investeras i svenskt växtbaserat protein

Plant Protein Production AB i Jämjö ska producera svenskt växtbaserat protein av åkerböna.
Skärmavbild 2025-11-10 kl. 11.56.46
125 miljoner investeras i svenskt växtbaserat protein

Tetra Pak lanserar ny plattform för livsmedelsproduktion

Tetra Pak Factory OS är en ny AI-driven plattform för livsmedelsproduktion – en skalbar och modulär lösning som kopplar ihop hela fabriken.
Tetra Pak® Factory OS™
Tetra Pak lanserar ny plattform för livsmedelsproduktion

Stöd till livsmedelsbutiker ska stärka Sveriges beredskap

Livsmedelsbutiker i tio kommuner kan ansöka om stöd för att installera eluttag, som behövs för att ansluta mobila reservkraftaggregat.
Shopping,In,A,Supermarket,Concept.shopping,In,Supermarket,A,Shopping,Cart
Stöd till livsmedelsbutiker ska stärka Sveriges beredskap

Estrella startar valmyndighet – för chips

Inför valåret 2026 startar Estrella en egen valmyndighet – Chipsvalmyndigheten– med uppdrag att hitta Sveriges nästa stora chipssmak.
Estrella_Chipsvalet_Headerbild
Estrella startar valmyndighet – för chips

Läs vidare

Hammars Bryggeri lanserar svensk cola-utmanare

Hammars Bryggeri vill erbjuda ett alternativ till de stora internationella varumärkena med Svensk Cola.
hammars
Hammars Bryggeri lanserar svensk cola-utmanare

Tomtens Karamelläpple – Årets julfil från Norrmejerier

Barnen på Hjältarnas hus i Umeå har röstat fram Tomtens Karamelläpple som årets julfil från Normejerier.
0157	Norrmejerier	Julfil Karamellapple	1 liter	7310861001577
Tomtens Karamelläpple – Årets julfil från Norrmejerier

Framtidens timbaler ska öka matglädjen

BrandEye lanserar timbaler för personer med dysfagi. De ser ut som mat men har en konsistens som är lätt och säker att äta.
Skärmavbild 2025-10-31 kl. 09.01.08
Framtidens timbaler ska öka matglädjen

Blodbrownien lanseras i fler butiker till Halloween

I samband med Halloween kommer blodbrownien, som lanserades på Pressbyråns testbutik PBX, att finnas i flera butiker i hela landet.
Blodbrownie Emma Moberg
Blodbrownien lanseras i fler butiker till Halloween