Två nya veggieburgers från Kung Markatta

PUBLICERAD: 12 november 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Kung Markatta expanderar i vegokylen och lanserar två härliga veggieburgers fulla av smak. Veggieburger Tofu paprika och Veggieburger Seitan shiitake är två tillskott i kategorin som lyfter utbudet av vegoburgare till en ny nivå.

”Kung Markatta har länge varit ett av de starkaste varumärkena inom vego och var bland de första med att ta in tofu till Sverige. För oss har det därför varit självklart att också utveckla en av svenskarnas populäraste rätter hamburgaren med ett riktigt gott tofuval”, berättar Linda Wass, Brand Manager.

Båda burgarna är tunna och krispiga och motsvarar vikten av en färdigstekt 90-grams hamburgare. Veggieburger Tofu paprika är en tunn krispig burgare med kryddig paprika som smälter i munnen. Veggieburger Seitan shiitake är en mer köttlik burgare med umamikänsla.

”Seitan kallas ofta mock duck eller mock chicken på asiatiska restauranger för att det så enkelt efterliknar köttstruktur, och är därför ett perfekt vegetariskt substitut. Seitan har dessutom förmågan att suga åt sig andra smaksättningar. I Kung Markattas Veggieburger Seitan Shiitake kombineras seitan med shiitakesvamp vilket ger en umamistinn, nötig och fyllig burgare med köttkänsla. En tunn vegansk burgare som både ser ut och tillagas som kött samt innehåller hela 16% protein”, säger Linda Wass.

Veggieburgarna är ekologiska, veganska och utan tillsatser.

”Vi ser en ökad efterfrågan på vegoprodukter utan tillsatser. Vego är inte längre en specialdiet utan en livsstil där fler och fler väljer att äta mer vegetariskt i sin vardag. Just nu växer kategorin 15-20% årligen och 43% av svenskarna har det senaste året ökat sin konsumtion av vegetariskt, framförallt på grund av hälsa och miljö*. Att lansera riktigt goda burgare som dessutom är ekologiska och utan tillsatser känns därför som en naturlig utveckling till vad som efterfrågas framåt”.

Kung Markattas nya burgare går att köpa på ICA och Coop.

*Ica Vegokatalog 2020

Senaste nytt

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Läs vidare

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ärtbaserad 2-i-1-produkt för matlagning och vispning

Sproud 2-i-1 Cooking/Whipping är en ny växtbaserad matlagnings- och vispprodukt för både söta och salta rätter.
952b2f9454e770fa_org