Två nya veggieburgers från Kung Markatta

PUBLICERAD: 12 november 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Kung Markatta expanderar i vegokylen och lanserar två härliga veggieburgers fulla av smak. Veggieburger Tofu paprika och Veggieburger Seitan shiitake är två tillskott i kategorin som lyfter utbudet av vegoburgare till en ny nivå.

”Kung Markatta har länge varit ett av de starkaste varumärkena inom vego och var bland de första med att ta in tofu till Sverige. För oss har det därför varit självklart att också utveckla en av svenskarnas populäraste rätter hamburgaren med ett riktigt gott tofuval”, berättar Linda Wass, Brand Manager.

Båda burgarna är tunna och krispiga och motsvarar vikten av en färdigstekt 90-grams hamburgare. Veggieburger Tofu paprika är en tunn krispig burgare med kryddig paprika som smälter i munnen. Veggieburger Seitan shiitake är en mer köttlik burgare med umamikänsla.

”Seitan kallas ofta mock duck eller mock chicken på asiatiska restauranger för att det så enkelt efterliknar köttstruktur, och är därför ett perfekt vegetariskt substitut. Seitan har dessutom förmågan att suga åt sig andra smaksättningar. I Kung Markattas Veggieburger Seitan Shiitake kombineras seitan med shiitakesvamp vilket ger en umamistinn, nötig och fyllig burgare med köttkänsla. En tunn vegansk burgare som både ser ut och tillagas som kött samt innehåller hela 16% protein”, säger Linda Wass.

Veggieburgarna är ekologiska, veganska och utan tillsatser.

”Vi ser en ökad efterfrågan på vegoprodukter utan tillsatser. Vego är inte längre en specialdiet utan en livsstil där fler och fler väljer att äta mer vegetariskt i sin vardag. Just nu växer kategorin 15-20% årligen och 43% av svenskarna har det senaste året ökat sin konsumtion av vegetariskt, framförallt på grund av hälsa och miljö*. Att lansera riktigt goda burgare som dessutom är ekologiska och utan tillsatser känns därför som en naturlig utveckling till vad som efterfrågas framåt”.

Kung Markattas nya burgare går att köpa på ICA och Coop.

*Ica Vegokatalog 2020

Läs vidare

Sommarkänsla året runt med Pomonader

Kiviks Musteri lanserar det nya konceptet Pomonad, en kolsyrad dryck baserad på svenska äpplen och andra svenska sommarsmaker.
Pomonader 16_9

Felix moderniserar hela kolonialhyllan

Felix lanserar nya såser och dressingar, recepten på flera befintliga produkter förbättras och hela sortimentet kommer i nya "drizzleflaskor".
Sallad_1200x750 2

Santa Maria lanserar smaksättare med extra sting

Santa Maria lanserar en hetare variant av sin Sweet Chili-sås – Sweet Chili Sås Hot – och uppdaterar receptet på sina äggnudlar.
santa maria

Ostspäckad limited edition från Santa Maria

Santa Maria lanserar Santa Maria Crunchy & Cheesy Strips – en ny limited edition med en distinkt ostsmak och dippvänlig form.
Unknown

Senaste nytt

Coop ansluter till Lantmännens odlingsprogram

Coop ansluter Coop Havregryn till Klimat & Natur – Lantmännens odlingsprogram för Framtidens Jordbruk.
coop

Agtira stärker sin marknadsposition

Agtira blir medlem i Svenska Odlarlaget, en medlemsägd producentorganisation för växthusodlare i Sverige.
agtira vd

Första trendrapporten om svenskt öl

Hur ser framtiden ut för svenskt öl? Vilka trender präglar branschen 2025? Beernews presenterar Sveriges första trendrapport om öl.
Skärmavbild 2025-01-14 kl. 08.53.14

Consivo köper dansk livsmedelsdistributör

Consivo Group har förvärvat danska livsmedelsdistributören L’Italia Buona och kan nu erbjuda sina tjänster på alla fyra nordiska huvudmarknader.
Bild 1 Pasta