Besanas produktlinje med nötsmör hos Axfood

PUBLICERAD: 6 oktober 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Det italienska företaget Besanas  sortiment av naturliga nötsmör möter behovet av näringsrika produkter utan konserveringsmedel. Nötsmöret är ett hälsosamt alternativ till mer traditionella pålägg och är helt gjord på nötter eller frön utan några konstgjorda ingredienser. Serien kommer att marknadsföras under märket Garant, vilket är ett av Axfoods egna märkesvaror, och finnas i fyra smakvarianter: cashewsmör, mandelsmör, frömixsmör och nötmixsmör.

”Nötsmör är ett äkta ’extrakt’ som utvinns enbart från trädnötter”, förklarar koncernens PR-chef Vittoria Calcagni. ”Produkten är det perfekta svaret på de senaste konsumtionstrenderna, att må bra utan att ge avkall på smaken”.

Besana har under det senaste året utvecklat sitt sortiment av nötsmör som svar på konsumenternas växande behov av hälsosamma alternativ till mer traditionella pålägg. Företaget har trots utmaningarna p.g.a. coronapandemin lyckats genomföra noggranna tester med interna och externa paneler i syfte att få fram en produkt som uppfyller kraven från dagens konsumenter. ”Den har ett högt proteininnehåll, är naturligt rik på värdefulla näringsämnen och helt utan konserveringsmedel, färgämnen och konstgjorda smaktillsatser”, tillägger Calcagni.

Den enkla sammansättningen gör dessa produkter idealiska för veganer och personer med laktosfri diet. De kan ätas till frukost, som ett hälsosamt mellanmål, som en trevlig ingrediens vid bakning eller som topping. Vidare fungerar de utmärkt som ersättning för smör på komjölk och margarin. De erbjuder rika och balanserade näringsämnen, omättade fetter och mineralsalter.

Den nya produktlinjen är också hållbar ur miljösynpunkt. Tack vare diskbara glasburkar, avtagbara etiketter, kartong gjord på FSC-godkända papperskällor och lock som är certifierade som BPA-Ni- och PVC-fria, kan den förbrukade förpackningen återvinnas till 100 %.

Genom tillkomsten av den nya produktlinjen av nötsmör förväntas tillväxten öka ytterligare. Calcagni tillägger: ”Vi arbetar redan med att införa nya recept för att bredda sortimentet redan nästa vår.”

 

Läs vidare

Sommarkänsla året runt med Pomonader

Kiviks Musteri lanserar det nya konceptet Pomonad, en kolsyrad dryck baserad på svenska äpplen och andra svenska sommarsmaker.
Pomonader 16_9

Felix moderniserar hela kolonialhyllan

Felix lanserar nya såser och dressingar, recepten på flera befintliga produkter förbättras och hela sortimentet kommer i nya "drizzleflaskor".
Sallad_1200x750 2

Santa Maria lanserar smaksättare med extra sting

Santa Maria lanserar en hetare variant av sin Sweet Chili-sås – Sweet Chili Sås Hot – och uppdaterar receptet på sina äggnudlar.
santa maria

Ostspäckad limited edition från Santa Maria

Santa Maria lanserar Santa Maria Crunchy & Cheesy Strips – en ny limited edition med en distinkt ostsmak och dippvänlig form.
Unknown

Senaste nytt

Kampanj ska öka konsumtionen av svenska ägg

Svenska Ägg inleder en flerårig marknadssatsning. Visionen är att alla som bor i Sverige ska äta minst ett ägg om dagen – och det ska vara svenskt.
Marie L Hogstadius

De kan vinna årets Sjömatspris

Skillingefisk-Impex, Guldhaven Pelagiska och Musselfabriken är finalister till Sjömatspriset 2025 som delas ut under Nordic Seafood Summit.
Nominerade_sjomatspriset

Coop ansluter till Lantmännens odlingsprogram

Coop ansluter Coop Havregryn till Klimat & Natur – Lantmännens odlingsprogram för Framtidens Jordbruk.
coop

Agtira stärker sin marknadsposition

Agtira blir medlem i Svenska Odlarlaget, en medlemsägd producentorganisation för växthusodlare i Sverige.
agtira vd