Besanas produktlinje med nötsmör hos Axfood

PUBLICERAD: 6 oktober 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Det italienska företaget Besanas  sortiment av naturliga nötsmör möter behovet av näringsrika produkter utan konserveringsmedel. Nötsmöret är ett hälsosamt alternativ till mer traditionella pålägg och är helt gjord på nötter eller frön utan några konstgjorda ingredienser. Serien kommer att marknadsföras under märket Garant, vilket är ett av Axfoods egna märkesvaror, och finnas i fyra smakvarianter: cashewsmör, mandelsmör, frömixsmör och nötmixsmör.

”Nötsmör är ett äkta ’extrakt’ som utvinns enbart från trädnötter”, förklarar koncernens PR-chef Vittoria Calcagni. ”Produkten är det perfekta svaret på de senaste konsumtionstrenderna, att må bra utan att ge avkall på smaken”.

Besana har under det senaste året utvecklat sitt sortiment av nötsmör som svar på konsumenternas växande behov av hälsosamma alternativ till mer traditionella pålägg. Företaget har trots utmaningarna p.g.a. coronapandemin lyckats genomföra noggranna tester med interna och externa paneler i syfte att få fram en produkt som uppfyller kraven från dagens konsumenter. ”Den har ett högt proteininnehåll, är naturligt rik på värdefulla näringsämnen och helt utan konserveringsmedel, färgämnen och konstgjorda smaktillsatser”, tillägger Calcagni.

Den enkla sammansättningen gör dessa produkter idealiska för veganer och personer med laktosfri diet. De kan ätas till frukost, som ett hälsosamt mellanmål, som en trevlig ingrediens vid bakning eller som topping. Vidare fungerar de utmärkt som ersättning för smör på komjölk och margarin. De erbjuder rika och balanserade näringsämnen, omättade fetter och mineralsalter.

Den nya produktlinjen är också hållbar ur miljösynpunkt. Tack vare diskbara glasburkar, avtagbara etiketter, kartong gjord på FSC-godkända papperskällor och lock som är certifierade som BPA-Ni- och PVC-fria, kan den förbrukade förpackningen återvinnas till 100 %.

Genom tillkomsten av den nya produktlinjen av nötsmör förväntas tillväxten öka ytterligare. Calcagni tillägger: ”Vi arbetar redan med att införa nya recept för att bredda sortimentet redan nästa vår.”

 

Senaste nytt

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Reumatikerförbundet lanserar Easy to Use-märkning

Reumatikerförbundet lanserar en produktmärkning för förpackningar och produkter, som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Läs vidare

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ärtbaserad 2-i-1-produkt för matlagning och vispning

Sproud 2-i-1 Cooking/Whipping är en ny växtbaserad matlagnings- och vispprodukt för både söta och salta rätter.
952b2f9454e770fa_org

Skakad sallad nu på Pressbyrån

Picadeli introducerar tre varianter av den virala succén "shake salad", exklusivt framtagna för Pressbyrån.
3500x2300_shakesallader2