Årets trendigaste livsmedel 2025: Kaffe

PUBLICERAD: 22 december 2025
UPPDATERAD: 22 december
Under året har kaffedrinkar slagit igenom på bred front och kaffet har även gett upphov till den globala trenden kafferejv. Foto: Pressbild

Under året har kaffe inte bara stått i centrum för matprisdebatten – det har dessutom gett upphov till en global trend, kafferejv. Det visar Livsmedelsföretagens undersökning.

Livsmedelsföretagen har via Demoskop frågat 1006 svenskar vilket livsmedel, mat eller dryck, som har varit särskilt trendigt eller aktuellt under 2025. Den tydliga vinnaren är kaffe, som i årets undersökning ökar kraftigt jämfört med 2024. Redan i slutet av 2024 började kaffepriserna öka rejält på grund av extremväder och dåliga skördar i bland annat Brasilien. De ökade kaffepriserna blev ett slagträ i matprisdebatten och fick också illustrera effekterna av klimatförändringarna.

Men det är inte bara priset som har lyft upp kaffe i trendtoppen. Under året har kaffedrinkar, som espresso martini och espresso negroni, slagit igenom på bred front. Kalla kaffedrycker, som Nitro Coffee och Cold Brew, fortsätter att vinna mark och står för en ökande del av beställningarna på caféer. Matchalatte, chailatte, gurkmejalatte och andra kafferelaterade drycker fortsätter att trenda bland unga.

En tydlig trend är att svenskarna börjar efterfråga ett kraftigare och mer smakrikt kaffe – robustabönan – som länge har varit i skuggan av arabicabönan och nu ser ett uppsving.

Kafferevj – ny global trend
Men det kanske mest oväntade sammanhanget där kaffe trendar är det globala fenomenet kafferejv. Så här skriver DN:s Kajsa Haidl:

”Klubbtrenden är numera ett internationellt fenomen, särskilt i hälsomedvetna städer som Los Angeles och Sydney. Upplägget är som en nattklubb med dj och dansgolv, fast på morgonen, där all alkoholförsäljning har ersatts av kaffe.”

– Kaffe är ett underbart livsmedel med en alldeles speciell plats i svenskarnas hjärta. Sverige har flera fantastiska producenter som tillverkar kaffe av högsta tänkbara kvalitet och på ett hållbart sätt. Vi har druckit kaffe i Sverige i över 300 år och få drycker har haft en så viktig roll och ett sådant genomslag i kulturen och i samhället i stort. Det är härligt att detta oumbärliga svenska livsmedel fått en renässans 2025 med nya varianter och i oväntade sammanhang, säger Jimmy Sandell, kommunikations- och näringspolitisk chef på Livsmedelsföretagen.

8 av 10 svenskar dricker kaffe regelbundet
Enligt Löfbergs kafferapport dricker 8 av 10 svenskar kaffe regelbundet. Bryggkaffe är den absoluta favoriten, som 73 procent av kaffedrickarna oftast dricker. Enligt en Sifo-undersökning från Beans in Cup dricker svenskarna i snitt 2,2 koppar kaffe per arbetsdag, vilket innebär totalt nära tolv miljoner koppar per arbetsdag och tre miljarder koppar per år.

Andra livsmedel som trendar i årets undersökning är bröd, framför allt knäckebröd, men också surdegsbröd, öl, gärna köpt direkt av bryggeriet genom gårdsförsäljning, fisk och skaldjur, där lax står ut, men även räkor, vegetariska alternativ till kött samt sötsaker, som Dubaichoklad.

Läs Livsmedelsföretagens undersökning Årets trendigaste livsmedel 2025 här

Senaste nytt

Invasiva ostron både ekologisk utmaning och möjlig resurs

Projektet EcoOyster utforskar hur kommersiellt fiske av stillahavsostron både kan bidra till miljönytta och affärsmöjligheter.
Ostron Rossö foto Marko T Wramén Kristineberg Center
Invasiva ostron både ekologisk utmaning och möjlig resurs

Greenfood säljer Fresh Produce-verksamheten

Greenfood säljer sin grossistverksamhet inom frukt och grönsaker, Fresh Produce, till Dole Nordic AB.
Man shopping vegetables in groceries store
Greenfood säljer Fresh Produce-verksamheten

Estrellas julsnacks: Julig nötmix och krämiga Julhjärtan

Estrellas Julhjärtan Cream Cheese gör comeback och en helt ny nötmix med smak av pepparkaka tar plats i julsortimentet.
julnyheter_2025
Estrellas julsnacks: Julig nötmix och krämiga Julhjärtan

Årets Tomteglass från SIA Glass: Glassbåt Polkagris

Årets Tomteglass från SIA Glass är en nostalgitripp i nytt format: Glassbåt Polkagris i flerpack.
Tomteglassbåt Polka.jpg
Årets Tomteglass från SIA Glass: Glassbåt Polkagris

Läs vidare

Invasiva ostron både ekologisk utmaning och möjlig resurs

Projektet EcoOyster utforskar hur kommersiellt fiske av stillahavsostron både kan bidra till miljönytta och affärsmöjligheter.
Ostron Rossö foto Marko T Wramén Kristineberg Center
Invasiva ostron både ekologisk utmaning och möjlig resurs

Greenfood säljer Fresh Produce-verksamheten

Greenfood säljer sin grossistverksamhet inom frukt och grönsaker, Fresh Produce, till Dole Nordic AB.
Man shopping vegetables in groceries store
Greenfood säljer Fresh Produce-verksamheten

Atria investerar 250 miljoner i korvproduktionen

Atria investerar i en ny produktionslinje för korv i fabriken i Sköllersta. Produktionen och effektiviteten ska öka och sortimentet breddas.
Atria1(21161) Retusch
Atria investerar 250 miljoner i korvproduktionen

AI och undervattensakustik ska effektivisera tångodlingen

I projektet TAKO undersöks olika metoder som ska göra svensk tångodling mer effektiv och konkurrenskraftig.
Nordic Seafarm
AI och undervattensakustik ska effektivisera tångodlingen