DUG vill ta plats i skolköken

PUBLICERAD: 7 oktober 2025
UPPDATERAD: 7 oktober
DUG:s produkter är nu tillgängliga för den offentliga sektorn och foodservice via storköksgrossisterna Martin & Servera och Menigo. Foto: Pressbild

DUG Foodtech, som står bakom potatisdrycken DUG, gör en strategisk satsning på den offentliga sektorn och foodservice. Genom kampanjen ”Potatisrevolutionen” riktas fokus mot offentliga måltider, där skolor och storkök är prioriterade kundsegment.

DUG Foodtechs produkter är nu tillgängliga via storköksgrossisterna Martin & Servera och Menigo.

– Att finnas tillgängliga via Martin & Servera och Menigo gör att vi kan nå ut i den offentliga sektorn. Nu har vi förutsättningar att vara del i de offentliga upphandlingarna i de 290 kommunerna i Sverige som serverar ungefär tre miljoner måltider dagligen. Kravet på att de offentliga måltiderna ska vara hållbara, allergivänliga och hälsosamma uppfyller vi, säger Helene Nielsen, vd på DUG Foodtech.

Nyckelprodukten DUG Cooking cream, som är anpassad för storskalig matlagning, lanseras senare i höst men används redan nu av de storkök som deltar i kampanjen.

Certifierade av Sugarwise
Nyligen certifierades DUG Barista och DUG Unsweetened Barista av Sugarwise, en global märkning för produkter med ett lågt eller inget sockerinnehåll.

– Sugarwise-certifieringen är ett kvitto på att vi har lyckats kombinera njutning och hälsosammare val. Vi visar att våra produkter ger en perfekt cappuccino eller latte – med samma krämiga skum och runda smak – utan onödigt socker samt att våra produkter är utmärkta till all typ av matlagning, bakning och som dryck med den lägre sockerhalten, säger Helene Nielsen.

Senaste nytt

Hon är Coop Sverigs nya hållbarhets- och kvalitetsdirektör

Karin Brinck, Coop Sveriges nya hållbarhets- och kvalitetsdirektör, kommer närmast från H&M-koncernen.
b52ab1816856f0f6_org
Hon är Coop Sverigs nya hållbarhets- och kvalitetsdirektör

Lakrids By Bülow lanserar årets vinterkollektion

Lakrids By Bülows vinterkollektion kommer i år i en ny design med flera återvändande smaker i limiterad upplaga.
2025_WINTER_POS_POSTER_GIFT_1x1
Lakrids By Bülow lanserar årets vinterkollektion

Nytt varumärke för mer hållbart griskött

Scan och Coop lanserar klimatcertifierat griskött under det nya varumärket Vår Utvalda.
coop fläsk
Nytt varumärke för mer hållbart griskött

Semper AB byter namn till Hero Sweden AB

Semper, som har varit en del av Hero Group sedan 2006, byter namn till Hero Sweden AB.
Hero Corporate Photo_ (54)
Semper AB byter namn till Hero Sweden AB

Läs vidare

Hon är Coop Sverigs nya hållbarhets- och kvalitetsdirektör

Karin Brinck, Coop Sveriges nya hållbarhets- och kvalitetsdirektör, kommer närmast från H&M-koncernen.
b52ab1816856f0f6_org
Hon är Coop Sverigs nya hållbarhets- och kvalitetsdirektör

Semper AB byter namn till Hero Sweden AB

Semper, som har varit en del av Hero Group sedan 2006, byter namn till Hero Sweden AB.
Hero Corporate Photo_ (54)
Semper AB byter namn till Hero Sweden AB

Matens ursprung viktigare för svenskar än för EU-genomsnittet

Ursprunget är nästan lika viktigt som priset, när svenskar handlar mat. Det visar en ny undersökning från Efsa.
kundkorg
Matens ursprung viktigare för svenskar än för EU-genomsnittet

Icas framtidsspaning: Havrekaffe och cellodlad julskinka

Ica kartlägger den svenska livsmedelskedjans utmaningar och möjligheter framöver i rapporten "Maten och möjligheterna".
sofia
Icas framtidsspaning: Havrekaffe och cellodlad julskinka