Procudan lanserar ett fossilfritt ostvax

PUBLICERAD: 17 oktober 2023
UPPDATERAD: 17 oktober
Foto: Pressbild

Danska Procudan lanserar ett 100 procent naturligt ostvax. Den nya produkten ProCera Natural har utvecklats under sex år och består bland annat av bivax och andra naturliga ingredienser.

Ostvax har en rad olika funktioner, som att få osten att mogna, skydda den under transport och även som en attraktiv förpackning.

Hittills har det varit vanligt att förpacka ost i vax av oljebaserade råvaror och marknaden har länge efterfrågat ett alternativ till konventionellt ostvax. Därför startade Koldingbaserade Procudan A/S ett utvecklingsprojekt med syftet att ta fram ett fossilfritt ostvax, som mejerierna kan använda utan att behöva ändra på produktionen.

Den nya produkten, som heter ProCera Natural, marknadsförs som världens första fossilfria ostvax och har tagit sex år att utveckla från idé till världsomfattande patent. Det patenterade receptet består bland annat av bivax och andra ingredienser med ett naturligt ursprung.

Från det att projektet startade har Procudan utvecklat och prövat över 5 000 olika recept. Utvecklingen har skett i nära samarbete med ledande skandinaviska mejerier och partners både från Danmark och andra länder. Samarbetet med kunderna var särskilt viktigt under den sista delen av arbetet med att testa de olika vaxvarianterna och färdigställa dem för marknaden, berättar Procudans vd Tommy H Pedersen.

– Det var helt naturligt för oss att involvera kunderna i projektet, delvis för att det var nödvändigt för att vi skulle kunna testa produkten ordentligt, men också för att det är så vi arbetar. Det tjänar ingenting till att utveckla något enbart för vår egen skull. Det måste också fungera ute hos mejerierna, säger Tommy H Pedersen.

För att testa ostvaxet och dess inverkan på osten har Procudan och projektets kunskapspartner, Teknologisk Institut, utvecklat nya vetenskapliga metoder, som gör att analyser och tester kan utföras på ett mer exakt och databaserat sätt än tidigare.

Ett av kraven var att den nya produkten skulle gå att använda i mejeriernas befintliga produktion.

– Vi valde att arbeta vidare med just den här idén, eftersom den kan införas ute hos kunderna. Det är viktigt för oss, i allt vi gör, att vi förstår våra kunder och deras marknad, säger Tommy H Pedersen.

Projektet har fått stöd från Innovationsfonden, Erhvervshus Syddanmark samt det europeiska innovationsprogrammet Eurostars, vilket ses som en viktig milstolpe.

– Det gav organisationen självförtroende. Det fick oss att inse att vi inte bara var på rätt väg, utan också att vår produkt kunde göra skillnad. Det var något helt nytt, och det fanns en reell efterfrågan på marknaden, säger Tommy H Pedersen.

Senaste nytt

Årets trendigaste livsmedel 2025: Kaffe

Under året har kaffe inte bara stått i centrum för matprisdebatten – det har dessutom gett upphov till en global trend, kafferejv.
Kaffe_Årets trendigaste livsmedel_Livsmedelsföretagen_Foto Löfbergs pressbilder
Årets trendigaste livsmedel 2025: Kaffe

Invasiva ostron både ekologisk utmaning och möjlig resurs

Projektet EcoOyster utforskar hur kommersiellt fiske av stillahavsostron både kan bidra till miljönytta och affärsmöjligheter.
Ostron Rossö foto Marko T Wramén Kristineberg Center
Invasiva ostron både ekologisk utmaning och möjlig resurs

Greenfood säljer Fresh Produce-verksamheten

Greenfood säljer sin grossistverksamhet inom frukt och grönsaker, Fresh Produce, till Dole Nordic AB.
Man shopping vegetables in groceries store
Greenfood säljer Fresh Produce-verksamheten

Estrellas julsnacks: Julig nötmix och krämiga Julhjärtan

Estrellas Julhjärtan Cream Cheese gör comeback och en helt ny nötmix med smak av pepparkaka tar plats i julsortimentet.
julnyheter_2025
Estrellas julsnacks: Julig nötmix och krämiga Julhjärtan

Läs vidare

Estrellas julsnacks: Julig nötmix och krämiga Julhjärtan

Estrellas Julhjärtan Cream Cheese gör comeback och en helt ny nötmix med smak av pepparkaka tar plats i julsortimentet.
julnyheter_2025
Estrellas julsnacks: Julig nötmix och krämiga Julhjärtan

Årets Tomteglass från SIA Glass: Glassbåt Polkagris

Årets Tomteglass från SIA Glass är en nostalgitripp i nytt format: Glassbåt Polkagris i flerpack.
Tomteglassbåt Polka.jpg
Årets Tomteglass från SIA Glass: Glassbåt Polkagris

BUBS lanserar drycker i två godissmaker

Godisvarumärket BUBS lanserar en dryck i smakerna Forest Berries och Strawberry Vanilla.
BUBS Dryck
BUBS lanserar drycker i två godissmaker

Glöggish – den nya generationens glögg

Spirit of Sweden lanserar Glöggish – en modern tolkning av den svenska glöggtraditionen.
Glöggish-HERO_MnD
Glöggish – den nya generationens glögg