Sötsaker och snacks väljs bort i en pressad ekonomi

PUBLICERAD: 29 mars 2023
UPPDATERAD: 6 april
Foto: Pressbild

Svenskarnas mat- och dryckesvanor påverkas i högsta grad av det ansträngda ekonomiska läget, det visar ViktVäktarnas senaste Sifo-undersökning.

Främst drar man ner på sötsaker, som godis, bakverk och glass (32%). Lika många (31%) har dragit ner på chips och snacks och 27% köper mindre läsk och saft. Var femte (21%) dricker mindre alkohol till följd av en ansträngd ekonomi.

Undersökningen visar vidare att nära en av tre (29%) konsumerar mindre kött nu än tidigare. Fler kvinnor (34%) än män (23%) väljer bort köttet. Många uppger även att de har minskat konsumtionen av fisk (16%) och mejeriprodukter (14%).

Samtidigt äter drygt en av tio (12%) mer vegetarisk kost nu – och lika många konsumerar mer grönsaker för att få pengarna att räcka. Betydligt fler kvinnor (16%) än män (8%) äter vegetariskt. Drygt var fjärde (27%) konsumerar dock mindre ekologisk mat nu.

– Rent hälsomässigt kan vi konstatera att det pressade ekonomiska läget har en god inverkan på svenskarnas matvanor; man drar ner på tomma kalorier från godis och chips och äter mer vegetariskt. Att pressade hushåll tvingas välja bort de dyrare ekologiska produkterna när matpriserna stiger är såklart en tråkigare konsekvens, säger Karin Nileskog, kostexpert på ViktVäktarna.

Från undersökningen:
Hur har dagens ekonomiska läge påverkat dina matvanor, när det gäller följande?
(Hur många, i procent, som uppger att konsumtionen har minskat)

Godis/bakverk/glass: 32%
Chips/snacks: 31%
Kött: 29%
Läsk/saft: 27%
Ekologiskt: 27%
Hel- och halvfabrikat: 24%
Alkohol: 21%
Fisk: 16%
Mejeriprodukter: 14%
Frukt: 14%

Senaste nytt

Mjölkmustaschen – gör skillnad för mäns hälsa

För tredje året i rad stödjer Skånemejerier kampen mot prostatacancer genom sin medverkan i Mustaschkampen.
Varje-liter-räknas_FINAL
Mjölkmustaschen – gör skillnad för mäns hälsa

Tid för lutfisk – Sveriges äldsta bevarade mattradition

Inför Lutfiskens dag den 31 oktober har Skärhamns Frys tagit fram ett modernt lutfiskrecept tillsammans med kocken Katja Palmdahl.
Lutfisk med rökigt tångsalt pumpa och smörad kycklingfond_2
Tid för lutfisk – Sveriges äldsta bevarade mattradition

Julmusttrender 2025: Hantverk, hållbarhet och nya smaker

Bryggerierna ser ett växande intresse för hantverksmässig julmust, sockerfria varianter samt nya smaker och fatlagringar.
Julmust
Julmusttrender 2025: Hantverk, hållbarhet och nya smaker

Blodbrownien lanseras i fler butiker till Halloween

I samband med Halloween kommer blodbrownien, som lanserades på Pressbyråns testbutik PBX, att finnas i flera butiker i hela landet.
Blodbrownie Emma Moberg
Blodbrownien lanseras i fler butiker till Halloween

Läs vidare

Mjölkmustaschen – gör skillnad för mäns hälsa

För tredje året i rad stödjer Skånemejerier kampen mot prostatacancer genom sin medverkan i Mustaschkampen.
Varje-liter-räknas_FINAL
Mjölkmustaschen – gör skillnad för mäns hälsa

Tid för lutfisk – Sveriges äldsta bevarade mattradition

Inför Lutfiskens dag den 31 oktober har Skärhamns Frys tagit fram ett modernt lutfiskrecept tillsammans med kocken Katja Palmdahl.
Lutfisk med rökigt tångsalt pumpa och smörad kycklingfond_2
Tid för lutfisk – Sveriges äldsta bevarade mattradition

Julmusttrender 2025: Hantverk, hållbarhet och nya smaker

Bryggerierna ser ett växande intresse för hantverksmässig julmust, sockerfria varianter samt nya smaker och fatlagringar.
Julmust
Julmusttrender 2025: Hantverk, hållbarhet och nya smaker

Arla släpper elektronisk musik byggd på magljud

Arla släpper Profibeats, en elektronisk låt byggd på verkliga magljud, i samband med lanseringen av Arla Cultura Profibi.
943ee0fe-592c-470d-870f-c3d7ec0c8966-w_960
Arla släpper elektronisk musik byggd på magljud