Danone utökar märkningen ”ofta bra efter” på varumärket Alpro

PUBLICERAD: 12 oktober 2022
UPPDATERAD: 21 februari


Danone utökar sortimentet av varumärken som har Too Good To Go-märkningen ”ofta bra efter” på förpackningen med nylanserade Alpro Turkish Style. Märkningen uppmuntrar konsumenter att använda sina sinnen och inte bara utgå från datummärkningen.

”Ofta bra efter” är en märkning som har tagits fram av foodtech-företaget Too Good To Go. Märkningen är avsedd för livsmedel med bäst före-datum och uppmuntrar konsumenter att titta, lukta och smaka på en vara för att avgöra om den har blivit dålig. Syftet är att minska matsvinnet.

”Vi är väldigt glada över att Alpro blir vårt andra varumärke med ”ofta bra efter”-märkningen och att den nu kommer att synas på förpackningen på nylanserade Alpro Turkish Style. Att använda den här typen av märkning på våra produkter är helt i linje med vår ambition att minska matsvinnet längs hela värdekedjan och vår vision One planet. One Health”, säger Susanne Knittel, ansvarig för corporate- och public affairs samt hållbarhet på Danone i Norden och Baltikum.

Sojabaserade Alpro Turkish Style är ett 100 procent växtbaserat alternativ till turkisk yoghurt.

”Alpro Turkish Style är en nylanserad produkt på den nordiska marknaden och vi är stolta över att kunna introducera ”ofta bra efter”-märkningen på förpackningen så nära lanseringen. Vårt mål är att minska mängden matavfall med 50 procent inom vår del av värdekedjan till 2025, jämfört med 2016. Men vi vill också ta ett större grepp kring frågan. Genom initiativ som ”ofta bra efter” hoppas vi kunna göra skillnad även utanför vår del av värdekedjan”, säger Susanne Knittel.

På internationella matsvinnsdagen den 29 september lanserade Danone en rapport om matsvinn i Norden tillsammans med Too Good To Go. Rapporten, som undersökte konsumentbeteenden i Sverige, Finland, Norge och Danmark, visade att:

  • Svenska konsumenter anger miljöskäl som den främsta anledningen till att minska matsvinnet. I de övriga länderna i undersökningen angavs att spara pengar som det främsta skälet.
  • Kvinnor anser att det är viktigare att minska matsvinnet i hemmet än män.
  • Kännedomen om olika datummärkningar är stor, men det finns också många missuppfattningar.
  • Mer än 70 procent av konsumenterna i de olika länderna har påverkats av stigande matpriser.

Läs mer om rapporten här

Senaste nytt

Årets trendigaste livsmedel 2025: Kaffe

Under året har kaffe inte bara stått i centrum för matprisdebatten – det har dessutom gett upphov till en global trend, kafferejv.
Kaffe_Årets trendigaste livsmedel_Livsmedelsföretagen_Foto Löfbergs pressbilder
Årets trendigaste livsmedel 2025: Kaffe

Invasiva ostron både ekologisk utmaning och möjlig resurs

Projektet EcoOyster utforskar hur kommersiellt fiske av stillahavsostron både kan bidra till miljönytta och affärsmöjligheter.
Ostron Rossö foto Marko T Wramén Kristineberg Center
Invasiva ostron både ekologisk utmaning och möjlig resurs

Greenfood säljer Fresh Produce-verksamheten

Greenfood säljer sin grossistverksamhet inom frukt och grönsaker, Fresh Produce, till Dole Nordic AB.
Man shopping vegetables in groceries store
Greenfood säljer Fresh Produce-verksamheten

Estrellas julsnacks: Julig nötmix och krämiga Julhjärtan

Estrellas Julhjärtan Cream Cheese gör comeback och en helt ny nötmix med smak av pepparkaka tar plats i julsortimentet.
julnyheter_2025
Estrellas julsnacks: Julig nötmix och krämiga Julhjärtan

Läs vidare

Kostnadsfritt webbinarium om tonerteknologi

13 november arrangerar Xeikon ett kostnadsfritt webbinarium om varför toner­teknologi är här för att stanna inom etikett- och förpacknings­tryck.
Frank-Jacobs-900x600-1
Kostnadsfritt webbinarium om tonerteknologi

Packnews nr 5 - gratisläsning om Scanpack

Packnews nr 5 är en annorlunda utgåva ur flera aspekter. Tidningen finns bara i digitalt format, kan läsas kostnadsfritt och handlar enbart om Scanpack 2024.
Packnews-5_24-mailchimp-header
Packnews nr 5 – gratisläsning om Scanpack

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0
Ridderheims byter design på hela sortimentet

Mindre växthusgaser med plastförpackningar än med alternativen

En ny brittisk rapport visar att de viktigaste alternativen till plastförpackningar "släpper ut mer växthusgaser" i de flesta fall.
co2
Mindre växthusgaser med plastförpackningar än med alternativen