Unga svenskar saknar självförtroende i köket

PUBLICERAD: 19 november 2025
UPPDATERAD: 19 november
För att inspirera och lära fler barn och unga om matlagning, hälsa och hållbarhet genomför HelloFresh initiativet Mat-timmen tillsammans med kokboksförfattaren och TV-kocken Camilla Hamid. Foto: Oskar Omne

Endast 1 av 3 unga svenskar uppger att de har självförtroende i köket – och lika få har god kunskap om hur mat påverkar hälsa och klimat. För att hjälpa till att vända trenden genomför HelloFresh tillsammans med kokboksförfattaren och TV-kocken Camilla Hamid nästa fas av initiativet Mat-timmen.

Många unga (16-29 år) saknar goda kunskaper om mat och hälsa. Det visar en ny Verian-undersökning från HelloFresh. Endast tre av tio (34%) uppger att de har självförtroende i köket. Lika få (33%) säger att de har goda kunskaper om näringslära och hälsa. Ännu färre (17%) uppger att de har koll på hållbarhet och klimatpåverkan i samband med matlagning.

– Det är oroande att så många unga känner sig osäkra i köket. Att kunna laga sin egen mat är en grundläggande livsfärdighet, men också en källa till så mycket glädje och kreativitet. Vi måste ge dem verktygen att inte bara överleva, utan att trivas med matlagningen och förstå hur den påverkar deras hälsa och vår planet, säger kokboksförfattaren och TV-kocken Camilla Hamid.

Samtidigt visar en rapport från Livsmedelsverket och Folkhälsomyndigheten att allt fler barn och unga i Sverige drabbas av övervikt, diabetes typ 2 och frätskador på tänder, vilket kan kopplas till en ohälsosam livsmedelskonsumtion. Detta går i linje med resultatet från HelloFreshs undersökning, som avslöjar att nära var tredje svensk äter hämtmat varje vecka.

Skolans hem- och konsumentkunskap räcker inte
HelloFreshs undersökning visar att skolans hem- och konsumentkunskap inte räcker för att barn och unga ska få tillräckliga kunskaper inom ämnet. 58 procent uppger att deras matvanor inte har påverkats av hem- och konsumentkunskapen i skolan.

Var tredje förälder uppger att deras barn aldrig, eller nästan aldrig, deltar i matlagningen, trots att en majoritet anser att barn bör bli involverade innan de fyller tio år.

– Jag brukar säga att köket är den bästa lekplatsen. Barn är aldrig för små för att vara med – varje liten uppgift bygger kunskap och självförtroende. Det är en ovärderlig grund för deras framtida hälsa, säger Camilla Hamid.

På frågan om vad som är viktigast att lära barnen, toppar förståelsen för en varierad kost (57%). Endast en tredjedel tycker att det är viktigt att barnen lär sig att bygga upp en näringsrik måltid, och bara 12 procent tycker det är viktigt att lära barnen hur man får en mer hållbar kost.

Mat-timmen sprids till fler skolor
För att inspirera och lära fler barn och unga om matlagning, hälsa och hållbarhet skapade HelloFresh initiativet Mat-timmen tillsammans med Camilla Hamid under våren 2025. Efter att ha startat med matlagningstillfällen  på grundskolor i Stockholm och Bjuv fortsätter nu initiativet till Vaksalaskolan i Uppsala, Norrbyskolan i Örebro och Önstaskolan i Västerås.

Undersökningen genomfördes av Verian på uppdrag av HelloFresh Sverige 17-23 september. Totalt samlades 1 000 svar in i åldersgruppen 16-79 år.

Senaste nytt

Skogaholm kryddar julen med två nyheter

Skogaholm presenterar två nyheter på tillfälligt besök till julsäsongen: Norrlandskryddat tunnbröd och Pepparkaksklipp med krämig fyllning.
skogaholm
Skogaholm kryddar julen med två nyheter

Hon blir Arlas nya jordbrukschef i Sverige

Hanna Bellner blir ny chef för jordbruks- och medlemsfrågor för Arla i Sverige. Hon har arbetat på Arla i mer än 15 år, senast som chef för säljkåren mot dagligvaruhandeln.
6b3ca06b-790a-4660-a3dc-9e245880730a-w_960
Hon blir Arlas nya jordbrukschef i Sverige

Kryddig julsenap från Apotek Hjärtat

Apotek Hjärtats julsenap får i år smak av den nordafrikanska kryddblandningen Ras el hanout.
RAO1069682_01
Kryddig julsenap från Apotek Hjärtat

Julöl 2025: Hantverk, hållbarhet och nya smaker

Inför julen 2025 ser Sveriges Bryggerier en tydlig trend mot hantverk, hållbarhet och smakinnovationer.
Festive beer on a Christmas table.
Julöl 2025: Hantverk, hållbarhet och nya smaker

Läs vidare

Hon blir Arlas nya jordbrukschef i Sverige

Hanna Bellner blir ny chef för jordbruks- och medlemsfrågor för Arla i Sverige. Hon har arbetat på Arla i mer än 15 år, senast som chef för säljkåren mot dagligvaruhandeln.
6b3ca06b-790a-4660-a3dc-9e245880730a-w_960
Hon blir Arlas nya jordbrukschef i Sverige

Julöl 2025: Hantverk, hållbarhet och nya smaker

Inför julen 2025 ser Sveriges Bryggerier en tydlig trend mot hantverk, hållbarhet och smakinnovationer.
Festive beer on a Christmas table.
Julöl 2025: Hantverk, hållbarhet och nya smaker

Mats Liedholm till FoodDrinkEuropes styrelse

Det är nu klart att Mats Liedholm, vd på Fazer Sverige, är med i styrelsen för branschorganisationen FoodDrinkEurope.
liedholm
Mats Liedholm till FoodDrinkEuropes styrelse

Trendbrott för norrländsk mjölkproduktion

Efter flera år av nedgång ser mjölkproduktionen i Norrland nu ut att ha vänt. "Ett trendbrott" konstaterar Norrmejerier.
_MG_
Trendbrott för norrländsk mjölkproduktion