Svenskarnas ölvanor 2025: Mer alkoholfritt och gärna svenskt

PUBLICERAD: 29 oktober 2025
UPPDATERAD: 29 oktober
49 procent av svenskarna föredrar ljus lager och 43 procent väljer svenskt öl för att stötta lokal produktion. Foto: Pressbild

Sveriges Bryggeriers rapport om svenskarnas ölvanor 2025 pekar på ett stort engagemang för svenskproducerat öl, ett växande intresse för alkoholfritt och en tydlig nyfikenhet på att lära sig mer om ölstilar och bryggerier.

Rapporten, som är framtagen tillsammans med Novus, visar att ölet fortsatt har en stark plats i svenskarnas mat- och dryckeskultur, men också att beteendet förändras.

Nära nio av tio (87%) dricker alkoholhaltiga drycker, och två av tio dricker öl, med eller utan alkohol, varje vecka. Intresset för alkoholfri öl fortsätter att växa. Drygt sex av tio uppger att de dricker lika mycket alkoholfri öl som tidigare, och var sjätte (17%) dricker mer än för ett år sedan.

Svensk öl är fortsatt populärt. Fyra av tio väljer oftast svenskproducerad öl när de handlar. De främsta motiven är att stötta lokal produktion samt den höga kvaliteten.

Ljus lager i topp
När det gäller ölstilar föredrar nästan hälften (49%) ljus lager, medan andra ölstilar har betydligt färre anhängare.

Kunskapen om öl är relativt god men det finns också en tydlig vilja att lära sig mer. Var tredje svensk vill fördjupa sina kunskaper om öl och olika ölstilar. Drygt en av tio planerar också att besöka ett bryggeri under det kommande halvåret.

– Det är spännande att se hur stort engagemanget för svensk öl är, både som en del av kulturen och som en lokal näring. Att det dessutom finns ett växande intresse för alkoholfritt och nyfikenhet på mer kunskap visar hur dynamisk vår bransch är, säger Anna-Karin Fondberg, vd på Sveriges Bryggerier.

Kort om resultatet:
• 87% anger att de dricker alkoholhaltiga drycker
• 20% anger att de dricker öl varje vecka
• 43% anger att de väljer svenskt öl för att stötta lokal produktion
• 49% anger att de föredrar ljus lager

Undersökningen genomfördes i maj-juni 2025 och bygger på 1 029 intervjuer i den svenska allmänheten.

Senaste nytt

Arla släpper elektronisk musik byggd på magljud

Arla släpper Profibeats, en elektronisk låt byggd på verkliga magljud, i samband med lanseringen av drickfilen Arla Cultura Profibi.
943ee0fe-592c-470d-870f-c3d7ec0c8966-w_960
Arla släpper elektronisk musik byggd på magljud

MAX och Kronfågel utökar samarbetet

MAX och Kronfågel lanserar två frysta nyheter: Red Hot Chicken Nuggets och Chicken Jr. Burger.
max
MAX och Kronfågel utökar samarbetet

Greenfood fortsätter att växa i Danmark

I år väntas Greenfood-koncernen öka sin försäljning i Danmark med 25,6 procent, jämfört med i fjol.
Large-Björn Johansson_2
Greenfood fortsätter att växa i Danmark

Svegro lanserar ekologisk "superört"

Svegro utökar sitt sortiment med ekologisk vattenkrasse som odlas på Färingsö året runt.
Svegro lanserar ekologisk vattenkrasse
Svegro lanserar ekologisk ”superört”

Läs vidare

Arla släpper elektronisk musik byggd på magljud

Arla släpper Profibeats, en elektronisk låt byggd på verkliga magljud, i samband med lanseringen av drickfilen Arla Cultura Profibi.
943ee0fe-592c-470d-870f-c3d7ec0c8966-w_960
Arla släpper elektronisk musik byggd på magljud

Greenfood fortsätter att växa i Danmark

I år väntas Greenfood-koncernen öka sin försäljning i Danmark med 25,6 procent, jämfört med i fjol.
Large-Björn Johansson_2
Greenfood fortsätter att växa i Danmark

Lidl Sverige stöttar bevarandet av skeppet Vasa

Lidl Sverige inleder ett samarbete med Vasamuseet för att bevara ett av Sveriges viktiga kulturarv – skeppet Vasa.
VM_Lidl_foto_Lovisa Brämming-SMTM
Lidl Sverige stöttar bevarandet av skeppet Vasa

Lantmännen investerar i ny anläggning för växtförädling

Lantmännen satsar 100 miljoner kronor i en ny anläggning i Svalöv för att effektivisera och framtidssäkra växtförädlingen.
edh
Lantmännen investerar i ny anläggning för växtförädling