
Zeta Pinsa från Di Luca & Di Luca får Svensk Dagligvaruhandels pris Årets Dagligvara 2025. Priset går till den produkt som haft en särskilt framgångsrik och innovativ lansering i dagligvaruhandeln.
Förutom äran får vinnaren exponering i dagligvaruhandels egna kanaler genom Handelns pris och en check på 400 000 kronor att använda hos samarbetspartnern NIQ.
– Zeta har med sin Pinsa skapat en efterfrågan som tidigare inte fanns och satt en ny trend i sitt segment. Det är precis vad Årets Dagligvara handlar om – att skapa nytt värde, driva utvecklingen framåt och möta nya konsumentbehov. Årets Dagligvara är ett viktigt pris som premierar de aktörer som vågar satsa och förnya dagligvarubranschen. Jag tycker också att Pinsa, tillsammans med de två andra finalisterna, tydligt visar hur internationella influenser inspirerar och breddar utbudet i svenska matbutiker, säger Karin Brynell, juryns ordförande och vd på Svensk Dagligvaruhandel.
(De två andra finalisterna var Santa Maria Asian Steamed Buns och Sunshine Delights Torkad Mango från Dellia Sverige.)
”Driver många andra kategorier”
– Vi älskar att vinna och det här är en riktig succé. Pinsan är en av våra mest framgångsrika lanseringar någonsin samt verkligen en högkvalitativ produkt som smakar underbart. Utöver det så driver den många andra kategorier, något både vi och handeln uppskattar, sa Di Lucas koncern-vd Christian Di Luca efter prisutdelningen.
Årets Dagligvara har delats ut sedan 2006 och går till den produkt som haft en särskilt framgångsrik lansering, bidragit till utveckling i sin kategori och fyllt ett nytt konsumentbehov. Priset delas ut av branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel. Samarbetspartner är NIQ, som bistår med försäljningsdata till juryns nomineringsarbete. Juryn består av representanter för dagligvaruhandeln, NIQ och en student från Handelshögskolan i Stockholm.
Läs mer om juryns motivering till nomineringen av Zeta Pinsa här





