Lidl Sverige rekordinsamlar till Barncancerfonden

PUBLICERAD: 10 oktober 2025
UPPDATERAD: 10 oktober
Carl Eriksson, partneransvarig på Barncancerfonden, tar emot en check från Lidl Sverige och kedjans kunder genom Anneli Bylund, hållbarhetschef på Lidl Sverige.

Lidl Sverige skänker tillsammans med sina kunder 2 743 588 kronor till Barncancerfonden. Det är företagets största insamling hittills.

För fjärde året i rad har Lidl Sverige deltagit i Barncancerfondens kampanj ”Ge tio kronor”. Under september månad kunde kunderna välja att skänka tio kronor i kassan, vilket har resulterat i 2 366 510 kronor. Ytterligare 377 078 kronor samlades in under vecka 37, då Lidl Sverige skänkte 1 krona för varje såld svensk gurka. Det innebär sammanlagt 2 743 588 kronor till barncancerforskning och stöd till familjer.

– Det här visar på resultatet av en fantastisk gemensam insats från Lidl Sverige, deras engagerade medarbetare och generösa kunder. Jag vill rikta ett varmt tack till alla som har bidragit – varje gåva gör skillnad. Genom ert stöd kan vi fortsätta finansiera livsviktig forskning och ge stöd till familjer som drabbats av barncancer, säger Ola Mattsson, generalsekreterare på Barncancerfonden.

Rekordstor insamling
Lidl Sverige är huvudpartner till Barncancerfonden och har stöttat deras arbete sedan 2010. Genom olika insamlingsinitiativ har företaget tillsammans med sina kunder hittills bidragit med över 34,7 miljoner kronor till fonden.

– Det är helt fantastiskt att vi tillsammans med våra kunder har slagit rekord i årets insamling. Engagemanget har varit enormt och visar verkligen vilken kraft som finns när vi gör saker tillsammans. Varje krona gör skillnad, och vi är stolta över att kunna bidra till Barncancerfondens viktiga arbete. Stort tack till alla som har skänkt en gåva och till alla våra medarbetare i butikerna som gjort det möjligt, säger Anneli Bylund, hållbarhetschef på Lidl Sverige.

Senaste nytt

Mats Liedholm till FoodDrinkEuropes styrelse

Det är nu klart att Mats Liedholm, vd på Fazer Sverige, är med i styrelsen för branschorganisationen FoodDrinkEurope.
liedholm
Mats Liedholm till FoodDrinkEuropes styrelse

Frukost med smak av julkola eller pepparkaka?

Skånemejerier presenterar årets julprodukter: Nyheten Vaniljyoghurt med smak av julkola och den återkommande Pepparkaksfilen.
jul-lanseringar_16-9
Frukost med smak av julkola eller pepparkaka?

Trendbrott för norrländsk mjölkproduktion

Efter flera år av nedgång ser mjölkproduktionen i Norrland nu ut att ha vänt. "Ett trendbrott" konstaterar Norrmejerier.
_MG_
Trendbrott för norrländsk mjölkproduktion

Höstnyheter på PBX: Svampkaffe och insektssnacks

Pressbyrån PBX lanserar flera höstnyheter – från svampkaffe och kakaofria chokladkakor till insektsbaserat snacks.
PBX Nyheter
Höstnyheter på PBX: Svampkaffe och insektssnacks

Läs vidare

Mats Liedholm till FoodDrinkEuropes styrelse

Det är nu klart att Mats Liedholm, vd på Fazer Sverige, är med i styrelsen för branschorganisationen FoodDrinkEurope.
liedholm
Mats Liedholm till FoodDrinkEuropes styrelse

Trendbrott för norrländsk mjölkproduktion

Efter flera år av nedgång ser mjölkproduktionen i Norrland nu ut att ha vänt. "Ett trendbrott" konstaterar Norrmejerier.
_MG_
Trendbrott för norrländsk mjölkproduktion

125 miljoner investeras i svenskt växtbaserat protein

Plant Protein Production AB i Jämjö ska producera svenskt växtbaserat protein av åkerböna.
Skärmavbild 2025-11-10 kl. 11.56.46
125 miljoner investeras i svenskt växtbaserat protein

Tetra Pak lanserar ny plattform för livsmedelsproduktion

Tetra Pak Factory OS är en ny AI-driven plattform för livsmedelsproduktion – en skalbar och modulär lösning som kopplar ihop hela fabriken.
Tetra Pak® Factory OS™
Tetra Pak lanserar ny plattform för livsmedelsproduktion