
Under första halvåret i år ökade försäljningen av irländskt lammkött i Sverige med drygt 25 procent, jämfört med samma period 2024. Samtidigt har den svenska lammproduktionen minskat med 12 procent.
I takt med att den svenska lammproduktionen minskar, bland annat på grund av torka samt höga foder- och produktionskostnader, ökar efterfrågan på irländskt premiumkött av lamm.
Under första halvåret 2025 ökade värdet på irländskt lamm som exporterades till Sverige med mer än 4 miljoner euro (ca 44,6 MSEK) jämfört med samma period förra året, en uppgång på 25,2 procent. Samtidigt steg volymen med över 400 ton, motsvarande 16,3 procent. Det rapporterar den irländska livsmedelsstyrelsen Bord Bia i ett pressmeddelande.
– Den tillväxt vi ser både i exportvärde och volym är ett tydligt tecken på att både svenska handlare och konsumenter har upptäckt irländskt lamm som ett alternativ och ett premiumval till det svenska köttet. Irländskt lamm erbjuder samma höga kvalitet och hållbarhetsprofil, men med den leveranssäkerhet som marknaden nu akut behöver, säger Will McGrath, Marketing Manager Nordics på Bord Bia.
Ökad efterfrågan inför hösten
Eftersom irländska producenter inte påverkas av samma strukturella utmaningar som svenska, kan de garantera stabila leveranser av högkvalitativt lammkött, uppger Bord Bia.
– Inför hösten väntas efterfrågan på lamm öka ytterligare, samtidigt som den inhemska bristen kvarstår. Irländskt lamm har redan vunnit både hyllplats och konsumenternas förtroende vilket ger grossister möjlighet att säkra leveranser, trygga marginaler och möjlighet att möta den växande efterfrågan, säger Will McGrath.
Bord Bia/Irish Food Board är en halvstatlig myndighet som ansvarar för att marknadsföra irländsk mat, dryck och trädgårdsodling internationellt. Den finansieras av irländska staten, livsmedelsföretag, lantbrukare och organisationer. I fokus står kvalitetssäkring och hållbarhet för såväl producenter som konsumenter.





