Designbyrån Silvers nya podd: "Lättillgänglig fackbok"

PUBLICERAD: 4 september 2025
UPPDATERAD: 5 september
Johnny Mattson från O. Kavli i mitten. Calle Peyron till höger och Jacob Norstedt, strategichef på Silver.

”Som en lättillgänglig fackbok”. Så vill designbyrån Silver att deras nya podd. Siver Brand Talks, ska uppfattas.

Ett poddformat är en möjlighet att nörda ner sig i detaljer eller bara vara intressant och allmänbildande. Att höra kunniga personer berätta kan också vara kunskapsgrundande. Det är i stora drag så Silver har tänkt beslöt sig för att starta en podd. Sen vill man så klart också att många fler ska upptäcka deras kunnighet inom varumärke och design.

Det blev nästan som en podd med en paneldiskussion när Packnews mötte André Hindersson, vd på Silver och Calle Peyron, varumärkesexpert och lärare på IHM Business School, som är värd under poddarna. Vårt möte handlade om att få veta mer om bakgrunden till satsningen.

Under ett par månader har det första avsnittet av Silver Brand Talks nu funnits ute på Spotify, och enligt André och Calle har det varit riktigt bra lyssnarsiffror. I det första avsnittet är Johnny Mattsson, CEO på O. Kavli, gäst. Under 45 minuter diskuteras Kavlis mycket lyckade lansering av Johnny´s Barbecuesås men inte bara det, samtalet gled även in på framgången bakom Kavlis olika varumärken, den unika affärsmodellen och varför hårdrocken har bidragit till en ökad försäljning av barbequesåser.

– Det här är något som har legat och ”pyrt” hos oss på Silver under lång tid. Varför inte starta en podd? Jag har startat projektet ett par gånger men av olika orsaker har det runnit ut i sanden, men nu blev det av, berättar André Hindersson.

– Syftet med podden är att skapa ett forum för branding och design och vi gör det så klart ur Silvers perspektiv. Vi har haft örat mot marken och vet att det här är något som intresserar folk.

Läs mer om detta i kommande utgåva av tidningen Packnews. Under tiden kan du lyssna på podden här!

Senaste nytt

Julöl 2025: Hantverk, hållbarhet och nya smaker

Inför julen 2025 ser Sveriges Bryggerier en tydlig trend mot hantverk, hållbarhet och smakinnovationer.
Festive beer on a Christmas table.
Julöl 2025: Hantverk, hållbarhet och nya smaker

Nytt och klassiskt julgodis från Fazer

Fazers julsortiment är en blandning av klassiker och nyheter – från krispiga praliner till kex i pepparkakssmak.
fazer (kopia)
Nytt och klassiskt julgodis från Fazer

Mats Liedholm till FoodDrinkEuropes styrelse

Det är nu klart att Mats Liedholm, vd på Fazer Sverige, är med i styrelsen för branschorganisationen FoodDrinkEurope.
liedholm
Mats Liedholm till FoodDrinkEuropes styrelse

Frukost med smak av julkola eller pepparkaka?

Skånemejerier presenterar årets julprodukter: Nyheten Vaniljyoghurt med smak av julkola och den återkommande Pepparkaksfilen.
jul-lanseringar_16-9
Frukost med smak av julkola eller pepparkaka?

Läs vidare

Wasa lanserar ny visuell identitet

Wasas uppdaterade design ska ge ett mer distinkt och enhetligt uttryck, bättre anpassat till dagens konsumenter.
wasax
Wasa lanserar ny visuell identitet

GØLs nya design lyfter fram hantverket

Danish Crowns varumärke GØL lanserar nya förpackningar för korv, salami och salamisnacks. En mer transparent design lyfter fram hantverket bakom produkterna.
GÖL-ny design1
GØLs nya design lyfter fram hantverket

Ett misstag som man inte lade på locket om

Orkla Foods passade på att haka på de finska tongångarna i samband med KAJs deltagande på Eurovision Song Contest.
orkla
Ett misstag som man inte lade på locket om

Reumatikerförbundet lanserar Easy to Use-märkning

Reumatikerförbundet lanserar en produktmärkning för förpackningar och produkter, som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx
Reumatikerförbundet lanserar Easy to Use-märkning