Coca-Cola Sverige satsar miljarder på minskade utsläpp

PUBLICERAD: 26 juni 2025
UPPDATERAD: 26 juni
Coca-Colas anläggning i Jordbro utanför Stockholm. Foto: Pressbild

Coca-Cola Europacific Partner i Sverige investerar 4,4 miljarder kronor på utsläppsminskningar i leverantörskedjan globalt, där drygt 98 procent av de kvarvarande utsläppen uppstår.

Coca-Cola Europacific Partners i Sverige har minskat de totala växthusgasutsläppen med 25 procent de senaste 5 åren. Av företagets utsläpp uppkommer nu bara drygt 1 procent i den egna verksamheten. Den stora merparten av utsläppen, 98,6 procent, finns i värdekedjan och är så kallade ”scope 3”-utsläpp.

– Vi är ett globalt företag med lokal påverkan, men det är i våra värdekedjor vi kan göra störst skillnad. Därför satsar vi på bättre kyltekniker, hållbarare förpackningar och starkare samarbeten med våra leverantörer, säger Thérèse Sundberg, hållbarhetsansvarig på Coca-Cola Europacific Partners Sverige.

Omfattande satsningar inom flera områden
Totalt investerar företaget 4,4 miljarder kronor i utsläppsminskningar mellan 2024 och 2026.
Förpackningar står för 58 procent av utsläppen i den svenska värdekedjan. Stora investeringar görs i innovativa material för att öka andelen återvunnet innehåll i förpackningar, vilket minskar behovet av nya material som fossilbaserad jungfruplast. Även insamling och återvinning av aluminium är avgörande för att minska koldioxidavtrycket.
Ingredienser står för 35 procent av utsläppen. Genom att fokusera på ett sockerfritt sortiment och minska mängden tillsatt socker i befintliga produkter minskar resursanvändningen och därför också klimatpåverkan. Det genomsnittliga sockerinnehållet i den svenska portföljen har minskat med över 25 procent på fem år. Under 2024 var 57 procent av försäljningen sockerfria drycker.
Energieffektivisering är en viktig del i arbetet med att minska utsläppen. Investeringar görs i ny teknik längs hela värdekedjan – både för att minska energianvändningen hos leverantörer och i mer hållbara kylsystem hos kunder. Genom initiativet CDE (Collaborative Decarbonisation of Equipment) samarbetar företaget med andra aktörer för att minska energiförbrukningen i dryckesutrustning. Att ersätta äldre utrustning och optimera energianvändningen i butiksmiljöer ger betydande utsläppsminskningar.

Investeringar i framtidens lösningar genom CCEP Ventures
CCEP Ventures är Coca-Cola Europacific Partners investeringsprogram för att hitta och samarbeta med innovativa startups, forskare och teknikföretag som kan bidra till att minska klimatpåverkan i hela värdekedjan. Ambitionen är att nå nettonollutsläpp till 2040.

– Vi letar aktivt efter nya idéer och teknologier som kan hjälpa oss att minska vår klimatpåverkan. Vi investerar till exempel i Avalo, ett företag som med hjälp av AI utvecklar mer hållbara grödor som kräver mindre vatten och gödsel – med målet att minska klimatpåverkan från odlingen av sockerrör i vår leverantörskedja. Vi investerar också i CuRe-teknologi som möjliggör återvinning av plast som annars inte skulle kunna återvinnas. Det är genom sådana innovationer vi kan ta stora kliv mot en mer effektiv värdekedja, säger Thérèse Sundberg.

Coca-Cola Europacific Partners senaste hållbarhetsrapport kan laddas ner här

Senaste nytt

Svenskarna vill grilla svenskt kött i sommar

Nötkött, kyckling och hamburgare är vad svenskarna helst lägger på grillen i sommar – och allra helst ska det vara svenskt.
86cfaf17-34cf-49c1-a7da-e9f8f21d811f-w_960
Svenskarna vill grilla svenskt kött i sommar

Samarbete ska minska jordbrukets klimatavtryck

Yara International och Improvin’ har ingått ett partnerskap för att hjälpa livsmedelsföretag att mäta och minska sina utsläpp från jordbruket.
Cover image
Samarbete ska minska jordbrukets klimatavtryck

Kaffeost får skyddad ursprungsbeteckning i EU

Kaffeost som produceras i Norrbotten, Västerbotten, Lappland, Jämtland, Härjedalen och Ångermanland får skyddad ursprungsbeteckning i EU.
Kaffeost_foto_Gide_get
Kaffeost får skyddad ursprungsbeteckning i EU

Fazers kakaofria bar nu i fullskalig produktion

Fazer har tidigare presenterat handgjorda kakaofria produkter med mältad råg i stället för kakao. Nu tas steget mot fullskalig fabriksproduktion.
fazer
Fazers kakaofria bar nu i fullskalig produktion

Läs vidare

Svenskarna vill grilla svenskt kött i sommar

Nötkött, kyckling och hamburgare är vad svenskarna helst lägger på grillen i sommar – och allra helst ska det vara svenskt.
86cfaf17-34cf-49c1-a7da-e9f8f21d811f-w_960
Svenskarna vill grilla svenskt kött i sommar

Samarbete ska minska jordbrukets klimatavtryck

Yara International och Improvin’ har ingått ett partnerskap för att hjälpa livsmedelsföretag att mäta och minska sina utsläpp från jordbruket.
Cover image
Samarbete ska minska jordbrukets klimatavtryck

Kaffeost får skyddad ursprungsbeteckning i EU

Kaffeost som produceras i Norrbotten, Västerbotten, Lappland, Jämtland, Härjedalen och Ångermanland får skyddad ursprungsbeteckning i EU.
Kaffeost_foto_Gide_get
Kaffeost får skyddad ursprungsbeteckning i EU

Lantmännens Forskningsstiftelse öppnar årets utlysning

Lantmännens Forskningsstiftelse utlyser 25 miljoner kronor för framtidens hållbara jordbruk och livsmedelssystem.
fredriksson
Lantmännens Forskningsstiftelse öppnar årets utlysning