
EU-kommissionen meddelar att man drar tillbaka det föreslagna Green Claims-direktivet, som syftade till att harmonisera reglerna för hur företag får kommunicera miljö- och hållbarhetspåståenden inom den inre marknaden. Beskedet välkomnas av Livsmedelsföretagen.
Att EU-kommissionen drar tillbaka Green Claims-direktivet är väntat och rimligt. Det menar Sara Sundquist, hållbarhetsansvarig på Livsmedelsföretagen:
– Livsmedelsföretagen står bakom ambitionen att stärka konsumentskyddet och motverka greenwashing, men förslaget som helhet väckte flera farhågor. Förhandsgranskning av miljöpåståenden genom tredjepartskontroll riskerade att skapa omfattande administrativa kostnader, särskilt för små och medelstora företag. Dessutom var flera centrala begrepp otydliga, vilket riskerade att skapa olika tolkningar i medlemsländerna och osäkerhet kring hur reglerna skulle tillämpas.
För livsmedelssektorn var det särskilt svårt att få en tydlig bild av vilka konsekvenser direktivet skulle få, menar Livsmedelsföretagen. Det finns redan idag både befintlig och kommande EU-reglering som motverkar otillbörlig och vilseledande marknadsföring, inklusive miljöpåståenden och miljömärkningar. Dessa kan, om de är vilseledande, förbjudas och avgiftsbeläggas. Företag som använder miljöpåståenden har bevisbördan att styrka sina påståenden.
Stor risk för ”greenhushing”
– Om det blir för dyrt och komplicerat att få godkännande för att göra ett miljöpåstående eller att använda en viss miljömärkning ser vi en stor risk för ”greenhushing” och för att hållbarhetssatsningar och hållbarhetskommunikation uteblir eller avstannar. Med tanke på de hållbarhetsutmaningar samhället står inför, behöver branschen bättre förutsättningar och mer incitament att jobba med hållbarhetsfrågor, inte mindre, säger Sara Sundquist.
Det nyligen beslutade direktivet (EU) 2024/825, som träder i kraft år 2026, förbjuder generiska miljöpåståenden utan verifierbar grund, ställer krav på transparens vid framtida miljömål, och reglerar jämförande miljöpåståenden. Därmed täcks huvudsyftet med Green Claims-direktivet redan i denna lagstiftning, menar Livsmedelsföretagen, som anser att ytterligare regleringar inte bör införas innan det nya direktivet och övrig nationell lagstiftning har utvärderats och bedömts som otillräckliga. I dagsläget sker olikartade bedömningar och tillsyn, vilket skapar olika villkor – men det innebär inte att lagstiftning saknas.
”Klokt av EU att ta ett steg tillbaka”
– Vi står självklart bakom att miljö- och hållbarhetspåståenden ska vara tydliga och väl underbyggda. Men att införa ett detaljerat och kostsamt verifieringssystem, utan att först utvärdera effekterna av nyligen antagen lagstiftning, är inte rätt väg framåt. Det är klokt av EU att nu ta ett steg tillbaka och låta Empowering Consumers-direktivet implementeras fullt ut innan man går vidare med ytterligare regelverk, säger Sara Sundquist.
Livsmedelsföretagen anser att konsumentskydd och tydlig hållbarhetskommunikation är viktiga delar av den gröna omställningen, men dessa mål måste uppnås inom ramen för ett rättssäkert och företagsanpassat regelverk. Att förhastade initiativ dras tillbaka eller omprövas är inte ett misslyckande – tvärtom visar det att principerna för bättre lagstiftning fungerar.