
Andelen vegetarianer, veganer och flexitarianer har minskat under de senaste två åren, inte minst bland unga. Samtidigt fortsätter intresset för hybridprodukter att öka. Det visar Axfoods senaste Vegobarometern.
Den senaste upplagan av Verobarometern, som Verian har gjort på uppdrag av Axfood sedan 2016, visar att cirka 83 procent av svenskarna någon gång äter helt vegetariska måltider. Även om det är en svag minskning jämfört med föregående år, visar det att vegetariska måltider numera är ett naturligt och vanligt inslag i kosten för de allra flesta.
Andelen vegetarianer och veganer ligger kvar på ungefär samma nivåer som tidigare och är högre bland kvinnor och unga. Andelen flexitarianer – som äter vegetariska måltider flera gånger i veckan men inte helt valt bort att äta kött – har minskat något. Generellt ses också en viss förskjutning bland de yngre, där både andelen vegetarianer och antalet dagar som unga äter helt vegetariska måltider har minskat något under året.
Hälsoskäl allt viktigare – för män och äldre
Det är också färre än tidigare som säger att de kommer att minska på sin köttkonsumtion framöver. Bland dem som uppger att de ska äta mer vegetariskt har hälsoskäl fått en ökad betydelse, särskilt bland äldre och män, även om miljö- och klimatskäl fortfarande är den viktigaste drivkraften. Mer kunskap om vegetarisk matlagning skulle få fler att välja vegetarisk mat oftare, och lägre priser är det som flest anger skulle få dem att välja mer vegetarisk mat i matbutiken.
– I takt med att vegetarisk kost blivit ett självklart inslag på mattallriken är avmattningen av tillväxten naturlig. Givet de stora klimat- och hälsoutmaningarna är det dock viktigt att vi ökar andelen växtbaserad mat. Vi föreslog för tre år sedan att momsen på hållbarhetsmärkt mat som frukt och grönt skulle avskaffas eller sänkas, då det både skulle bidra till lägre priser på hållbar och hälsosam mat, och en mer hälsosam konsumtion med positiva miljö- och klimateffekter. Med statens kraftigt ökade momsintäkter från maten finns nu möjlighet för politiken att agera, säger Axfoods hållbarhetschef Åsa Domeij.
Hybridprodukter fortsätter att vinna mark
Årets Vegobarometer visar att hybridprodukter – där växtbaserade och animaliska råvaror kombineras – fortsätter att vinna mark i Sverige. Vegobarometern visar att en fjärdedel av svenskarna redan har testat hybridprodukter, och att ytterligare en fjärdedel känner till dem och kan tänka sig att testa.
– Hybridprodukter kombinerar det bästa av två världar – god smak och textur från animaliska produkter samt de hälso- och miljöfördelar som växtbaserade råvaror ger. Vi ser en tydlig trend där allt fler konsumenter är öppna för att inkludera de här produkterna i sin kost, inte minst för att de är enkla att laga och smakar bra. Här kommer vi fortsätta lansera nya hybridprodukter för att möta det växande intresset, säger Amanda Wallin tillförordnad chef för sortimentsutveckling på Axfoods inköps- och logistikbolag Dagab.
Sedan Axfood lanserade Garants Nöt & Grönt-färs har närmare två miljoner förpackningar, motsvarande 1 000 ton, sålts – vilket jämfört med om den sålts som vanlig nötfärs har minskat klimatpåverkan med omkring 14 000 ton koldioxidekvivalenter.
Sammanfattning av resultatet från Vegobarometern 2024/2025: Vegetariskt/animaliskt: 52 procent av svenskarna äter vegetariskt minst 1 gång per vecka. Lägger man till alla som äter vegetariskt mer sällan än en gång i veckan äter 83 procent vegetariskt vid något tillfälle. Andelen flexitarianer ligger på 27 procent, vegetarianer på 5 procent och veganer på 1 procent. 15 procent anger att de aldrig äter vegetariskt. Drivkrafter: 15 procent anger att de planerar att äta mindre kött under det kommande året. 48 procent anger klimat och miljö som det främsta skälet till att äta mer vegetariskt. Ökad kunskap om vegetarisk matlagning är liksom tidigare vad som skulle få svensken att generellt äta mer vegetariskt. Hybridprodukter: 24 procent av svenskarna har testat hybridprodukter, ytterligare 26 procent känner till hybridprodukter och kan tänka sig att testa. Av dem som har testat hybridprodukter tycker 67 procent att de är enkla att tillaga och 52 procent att produkterna smakar bra. |