
Findus lanserar en digital nordisk kampanj i samarbete med Marine Stewardship Council (MSC) för att inspirera konsumenter att välja hållbar och havsvänlig mat.
Under kampanjen, som lanseras inför Världshavsdagen den 8 juni, uppmanar Findus konsumenter över hela Norden att göra en enkel insats för vår planets hälsa: att välja certifierad hållbar fisk.
– Att skydda våra hav kräver inga hjältedåd – bara bättre vanor. Varje gång någon väljer en MSC- certifierad fiskprodukt, röstar de för friska hav, säger Henrik von Lowzow, nordisk marknadsdirektör på Findus.
Kampanjen inkluderar:
• Innehåll på Instagram och LinkedIn i samarbete med MSC
• Under kampanjens hashtagar #Findus #MoreFish #WorldOceanDay #MSCEcolabel uppmuntras konsumenter att laga och dela hållbara fiskmåltider med MSC-certifierad fisk
• Tips om hur havens hälsa kan förbättras
• Familjevänliga recept för att inspirera till fler fiskmåltider hemma
Inga pekpinnar
– Vi vill inspirera, inte komma med pekpinnar. Vårt uppdrag är att göra havsvänlig mat rolig, god och något som familjer är stolta över att vara en del av, säger Anna Knutsson, Nordic Head of PR på Findus.
Findus fisksortiment är 100 procent MSC- eller ASC-certifierat, vilket innebär att all vildfångad och odlad fisk är ansvarsfullt fångad eller odlad.
Findus har ett långt samarbete med MSC. Under 2025 röstades en av Findus Fish & Crisp gourmetfileter fram av konsumenter till årets bästa MSC-produkt.