Hon är ny Sverigechef för Coca-Cola

PUBLICERAD: 30 maj 2025
UPPDATERAD: 28 maj
Coca-Colas nya Sverigechef Agnese Filippi är ansvarig för utvecklingen av Coca-Colas varumärken i Sverige tillsammans med Sofie Eliasson Morsink. Foto: Pressbild

Agnese Filippi är ny Sverigechef för Coca-Cola. Hon delar ansvaret för utvecklingen av Coca-Colas varumärken i Sverige med Sofie Eliasson Morsink och kommer närmast från rollen som chef för Coca-Cola på Irland.

Agnese Filippi har över 20 års näringslivserfarenhet, varav 12 år inom Coca-Cola-systemet, och kommer närmast från rollen som chef för Coca-Cola på Irland. Hon började sin karriär på Ferrero innan hon gick över till buteljeraren Coca-Cola Hellenic Bottling Company i Italien som Trade Marketing Manager och har därefter haft flera ledande roller inom The Coca-Cola Company i Italien, bland annat som Franchise Manager för kategorin Still & Water.

Vill inspirera unga
På Irland var Agnese Filippi även ordförande för the Irish Beverage Council, som spelade en nyckelroll i arbetet med att lansera landets pantsystem.

– Målet är alltid tillväxt, men för mig är det viktigt att tillväxten är hållbar och lokalt förankrad – för både affären, planeten och människan. Ett område som också ligger mig varmt om hjärtat är att inspirera fler unga att våga ta sig an ledarskap och förändring – ett mål som jag har burit med mig under hela min karriär, säger Agnese Filippi.

Som Sverigeschef delar hon ansvaret för utvecklingen av Coca-Colas varumärken i Sverige med Sofie Eliasson Morsink, svensk vd för buteljeraren Coca-Cola Europacific Partners Sverige. Agnese Filippi efterträder Christoph Friedrich, som går

Senaste nytt

Vegobarometern: Hybridprodukter på frammarsch

Andelen vegetarianer, veganer och flexitarianer har minskat, inte minst bland unga, samtidigt ökar intresset för hybridprodukter.
hybrid
Vegobarometern: Hybridprodukter på frammarsch

Estrella firar midsommar med snacksvisor

Estrella vill höja midsommarstämningen genom att lansera ett vishäfte med festliga snacksvisor – att sjunga till chipsskålen.
Estrella_Snacksvisor_Pressbild_1920x1080
Estrella firar midsommar med snacksvisor

Paulig investerar i hållbar saffransproduktion

Svenska BlueRedGold tar in 31 miljoner i en investeringsrunda för att utveckla ett skalbart inomhussystem för åretruntodling av saffran.
saffran2hoÌ_g fotograf Markus Engstrand
Paulig investerar i hållbar saffransproduktion

Stor kontrollinsats mot försäljning av jordgubbar

Över 35 ton jordgubbar har kontrollerats, bland annat för att säkerställa att ursprungsmärkningen stämmer och att företagen är registrerade.
gubbar
Stor kontrollinsats mot försäljning av jordgubbar

Läs vidare

Vegobarometern: Hybridprodukter på frammarsch

Andelen vegetarianer, veganer och flexitarianer har minskat, inte minst bland unga, samtidigt ökar intresset för hybridprodukter.
hybrid
Vegobarometern: Hybridprodukter på frammarsch

Estrella firar midsommar med snacksvisor

Estrella vill höja midsommarstämningen genom att lansera ett vishäfte med festliga snacksvisor – att sjunga till chipsskålen.
Estrella_Snacksvisor_Pressbild_1920x1080
Estrella firar midsommar med snacksvisor

Paulig investerar i hållbar saffransproduktion

Svenska BlueRedGold tar in 31 miljoner i en investeringsrunda för att utveckla ett skalbart inomhussystem för åretruntodling av saffran.
saffran2hoÌ_g fotograf Markus Engstrand
Paulig investerar i hållbar saffransproduktion

Stor kontrollinsats mot försäljning av jordgubbar

Över 35 ton jordgubbar har kontrollerats, bland annat för att säkerställa att ursprungsmärkningen stämmer och att företagen är registrerade.
gubbar
Stor kontrollinsats mot försäljning av jordgubbar