
Agnese Filippi är ny Sverigechef för Coca-Cola. Hon delar ansvaret för utvecklingen av Coca-Colas varumärken i Sverige med Sofie Eliasson Morsink och kommer närmast från rollen som chef för Coca-Cola på Irland.
Agnese Filippi har över 20 års näringslivserfarenhet, varav 12 år inom Coca-Cola-systemet, och kommer närmast från rollen som chef för Coca-Cola på Irland. Hon började sin karriär på Ferrero innan hon gick över till buteljeraren Coca-Cola Hellenic Bottling Company i Italien som Trade Marketing Manager och har därefter haft flera ledande roller inom The Coca-Cola Company i Italien, bland annat som Franchise Manager för kategorin Still & Water.
Vill inspirera unga
På Irland var Agnese Filippi även ordförande för the Irish Beverage Council, som spelade en nyckelroll i arbetet med att lansera landets pantsystem.
– Målet är alltid tillväxt, men för mig är det viktigt att tillväxten är hållbar och lokalt förankrad – för både affären, planeten och människan. Ett område som också ligger mig varmt om hjärtat är att inspirera fler unga att våga ta sig an ledarskap och förändring – ett mål som jag har burit med mig under hela min karriär, säger Agnese Filippi.
Som Sverigeschef delar hon ansvaret för utvecklingen av Coca-Colas varumärken i Sverige med Sofie Eliasson Morsink, svensk vd för buteljeraren Coca-Cola Europacific Partners Sverige. Agnese Filippi efterträder Christoph Friedrich, som går