
Sveriges största bageri– Pågen – är ny partner i FullkornsFrämjandet, som vill öka kunskapen om och göra det enkelt för fler att äta fullkorn.
Jenny-Ann Sundelöf, Product- och Managementchef på Pågen, berättar att Pågen vill bidra till ett ökat utbud av fullkornsprodukter i Sverige:
– Vi har nyligen lanserat Grahamsbrödet som är ett extra saftigt fullkornsbröd med 54 procent fullkorn.
FullkornsFrämjandets projektledare Maria Alexandersson tror inte att alla känner till att grahamsmjöl är ett fullkornsmjöl av vete och säger att hon ser fram ett bra samarbete med Pågen.
Vill öka konsumtionen av fullkorn
FullkornsFrämjandet är ett partnerskap mellan näringsliv, akademi, myndigheter, offentlig måltidsverksamhet och civilsamhällesorganisationer med ett gemensamt mål: att öka konsumtionen av fullkorn i Sverige.
FullkornsFrämjandets partners är: Lantmännen, Wasabröd, Nestlé, Sveriges Bagare- och konditorer, Brödinstitutet, Polarbröd, Göteborgs Stad, Fazer, Livsmedelsföretagen, Leksandsbröd, Livsmedelsverket, Cancerfonden, Paulig, Chalmers, Hjärt-lungfonden, Svensk Dagligvaruhandel, Sveriges Bagerileverantörers förening, Dietisternas Riksförbund, Warbro Kvarn och nu även Pågen. Projektet stöttas också av Västra Götalandsregionen via EU-projektet SWITCH.