Ica satsar på att få unga att äta mer frukt

PUBLICERAD: 8 maj 2025
UPPDATERAD: 5 maj
– I en tid där barns matvanor står inför stora utmaningar, vill vi skapa en rörelse som inspirerar till hälsosamma val, säger Eric Lundberg, vd för Ica Sverige. Foto: Jessica Gow/TT

Endast ett av tio barn äter tillräckligt med frukt och grönt idag. Nu genomför Ica flera strategiska satsningar för att inspirera barn och unga till hälsosamma matvanor och bryta nedåtgående trender i fruktkonsumtion.

Genom att öka fruktkonsumtionen hoppas Ica kunna bidra till att förebygga många av de hälsoproblem som är kopplade till dåliga matvanor.

– I en tid där barns matvanor står inför stora utmaningar, vill vi skapa en rörelse som inspirerar till hälsosamma val. Genom effektiviseringar, dialog med våra leverantörer och investeringar i pris har vi lyckats få ner priset på frukt och grönt rejält under det senaste året. Med cirka 1300 lokala Ica-handlare och våra olika samarbetspartners har Ica en unik möjlighet att påverka och stödja barn och familjer över hela landet att välja mer frukt, säger Eric Lundberg, vd för Ica Sverige.

”Join the Fruit Reboot”
Initiativet består av en rad satsningar som syftar till att göra frukt till en naturlig del av barns vardag. Här är några av satsningarna:

  • Lansering av konceptet ”Join the Fruit Reboot”, där frukt presenteras på ett modernt och attraktivt sätt som är mer tilltalande för barn och unga.
  • Kampanjer i media som syftar till att förändra attityder till frukt och uppmuntra barn och unga att välja frukt över mindre hälsosamma alternativ.
  • Regelbundna fruktkampanjer i butik.
  • Ett antal lokala aktiviteter för att engagera barn och deras familjer. Ica kommer att samarbeta med skolor för att integrera frukt i den dagliga rutinen och erbjuda lekfulla och utbildande program som belyser fruktens nyttigheter. Målet är att skapa positiva och varaktiga förändringar i hur barn uppfattar och konsumerar frukt.

Läs mer om satsningarna här

Senaste nytt

Hon blir Arlas nya jordbrukschef i Sverige

Hanna Bellner blir ny chef för jordbruks- och medlemsfrågor för Arla i Sverige. Hon har arbetat på Arla i mer än 15 år, senast som chef för säljkåren mot dagligvaruhandeln.
6b3ca06b-790a-4660-a3dc-9e245880730a-w_960
Hon blir Arlas nya jordbrukschef i Sverige

Kryddig julsenap från Apotek Hjärtat

Apotek Hjärtats julsenap får i år smak av den nordafrikanska kryddblandningen Ras el hanout.
RAO1069682_01
Kryddig julsenap från Apotek Hjärtat

Julöl 2025: Hantverk, hållbarhet och nya smaker

Inför julen 2025 ser Sveriges Bryggerier en tydlig trend mot hantverk, hållbarhet och smakinnovationer.
Festive beer on a Christmas table.
Julöl 2025: Hantverk, hållbarhet och nya smaker

Nytt och klassiskt julgodis från Fazer

Fazers julsortiment är en blandning av klassiker och nyheter – från krispiga praliner till kex med pepparkakssmak.
fazer (kopia)
Nytt och klassiskt julgodis från Fazer

Läs vidare

Hon blir Arlas nya jordbrukschef i Sverige

Hanna Bellner blir ny chef för jordbruks- och medlemsfrågor för Arla i Sverige. Hon har arbetat på Arla i mer än 15 år, senast som chef för säljkåren mot dagligvaruhandeln.
6b3ca06b-790a-4660-a3dc-9e245880730a-w_960
Hon blir Arlas nya jordbrukschef i Sverige

Julöl 2025: Hantverk, hållbarhet och nya smaker

Inför julen 2025 ser Sveriges Bryggerier en tydlig trend mot hantverk, hållbarhet och smakinnovationer.
Festive beer on a Christmas table.
Julöl 2025: Hantverk, hållbarhet och nya smaker

Mats Liedholm till FoodDrinkEuropes styrelse

Det är nu klart att Mats Liedholm, vd på Fazer Sverige, är med i styrelsen för branschorganisationen FoodDrinkEurope.
liedholm
Mats Liedholm till FoodDrinkEuropes styrelse

Trendbrott för norrländsk mjölkproduktion

Efter flera år av nedgång ser mjölkproduktionen i Norrland nu ut att ha vänt. "Ett trendbrott" konstaterar Norrmejerier.
_MG_
Trendbrott för norrländsk mjölkproduktion