Ica satsar på att få unga att äta mer frukt

PUBLICERAD: 8 maj 2025
UPPDATERAD: 5 maj
– I en tid där barns matvanor står inför stora utmaningar, vill vi skapa en rörelse som inspirerar till hälsosamma val, säger Eric Lundberg, vd för Ica Sverige. Foto: Jessica Gow/TT

Endast ett av tio barn äter tillräckligt med frukt och grönt idag. Nu genomför Ica flera strategiska satsningar för att inspirera barn och unga till hälsosamma matvanor och bryta nedåtgående trender i fruktkonsumtion.

Genom att öka fruktkonsumtionen hoppas Ica kunna bidra till att förebygga många av de hälsoproblem som är kopplade till dåliga matvanor.

– I en tid där barns matvanor står inför stora utmaningar, vill vi skapa en rörelse som inspirerar till hälsosamma val. Genom effektiviseringar, dialog med våra leverantörer och investeringar i pris har vi lyckats få ner priset på frukt och grönt rejält under det senaste året. Med cirka 1300 lokala Ica-handlare och våra olika samarbetspartners har Ica en unik möjlighet att påverka och stödja barn och familjer över hela landet att välja mer frukt, säger Eric Lundberg, vd för Ica Sverige.

”Join the Fruit Reboot”
Initiativet består av en rad satsningar som syftar till att göra frukt till en naturlig del av barns vardag. Här är några av satsningarna:

  • Lansering av konceptet ”Join the Fruit Reboot”, där frukt presenteras på ett modernt och attraktivt sätt som är mer tilltalande för barn och unga.
  • Kampanjer i media som syftar till att förändra attityder till frukt och uppmuntra barn och unga att välja frukt över mindre hälsosamma alternativ.
  • Regelbundna fruktkampanjer i butik.
  • Ett antal lokala aktiviteter för att engagera barn och deras familjer. Ica kommer att samarbeta med skolor för att integrera frukt i den dagliga rutinen och erbjuda lekfulla och utbildande program som belyser fruktens nyttigheter. Målet är att skapa positiva och varaktiga förändringar i hur barn uppfattar och konsumerar frukt.

Läs mer om satsningarna här

Senaste nytt

Easy to Use - Reumatikerförbundet lanserar märkning för lättöppnade produkter

Förpackningarnas öppningsbarhet, men även hanterbarhet, är frågor som stötts och blötts under alla år, egentligen ända sedan konsumentförpackningar såg dagen ljus i mitten på 1900-talet. Svåröppnat har alltid varit ett gångbart ord och så är det i många fall fortfarande. Nu lanserar Reumatikerförbundet en produktmärkning för förpackningar och produkter som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ny trågförseglare för stora volymer från Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introducerat en ny trågförslutare för livsmedelsindustrin, QX-800 som ger ökad kapacitet och hanterar prestanda- och effektivitetsutmaningar för trågförslutningsapplikationer. Den bygger på smart intelligens och har en kompakt design.
QX 800 close up shot of gripper arms with pots of fruitx

Läs vidare

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Fruktstund ökade elevers koncentration

Barn som fick frukt i skolan blev mer koncentrerade och engagerade – det visar Icas fruktexperiment.
icafrukt

Nytt samarbete om fossilfri mineralgödsel

Lantmännen och Arla har tecknat ett avtal om fossilfri mineralgödsel, som ska minska lantbrukets klimatavtryck.
mineralgödsel

BUBS lanseras på den amerikanska marknaden

Orkla Snacks lanserar godisvarumärket BUBS på den amerikanska marknaden under hösten 2025.
Bubs i godisskål