
Endast ett av tio barn äter tillräckligt med frukt och grönt idag. Nu genomför Ica flera strategiska satsningar för att inspirera barn och unga till hälsosamma matvanor och bryta nedåtgående trender i fruktkonsumtion.
Genom att öka fruktkonsumtionen hoppas Ica kunna bidra till att förebygga många av de hälsoproblem som är kopplade till dåliga matvanor.
– I en tid där barns matvanor står inför stora utmaningar, vill vi skapa en rörelse som inspirerar till hälsosamma val. Genom effektiviseringar, dialog med våra leverantörer och investeringar i pris har vi lyckats få ner priset på frukt och grönt rejält under det senaste året. Med cirka 1300 lokala Ica-handlare och våra olika samarbetspartners har Ica en unik möjlighet att påverka och stödja barn och familjer över hela landet att välja mer frukt, säger Eric Lundberg, vd för Ica Sverige.
”Join the Fruit Reboot”
Initiativet består av en rad satsningar som syftar till att göra frukt till en naturlig del av barns vardag. Här är några av satsningarna:
- Lansering av konceptet ”Join the Fruit Reboot”, där frukt presenteras på ett modernt och attraktivt sätt som är mer tilltalande för barn och unga.
- Kampanjer i media som syftar till att förändra attityder till frukt och uppmuntra barn och unga att välja frukt över mindre hälsosamma alternativ.
- Regelbundna fruktkampanjer i butik.
- Ett antal lokala aktiviteter för att engagera barn och deras familjer. Ica kommer att samarbeta med skolor för att integrera frukt i den dagliga rutinen och erbjuda lekfulla och utbildande program som belyser fruktens nyttigheter. Målet är att skapa positiva och varaktiga förändringar i hur barn uppfattar och konsumerar frukt.
Läs mer om satsningarna här