Amelie Dunge tar över som vd på Åbro Bryggeri

PUBLICERAD: 5 maj 2025
UPPDATERAD: 5 maj
Amelie Dunge tillträdde som vd på Åbro Bryggeri den 1 maj 2025. Foto: Pressbild

Efter 37 år som verkställande direktör för Åbro Bryggeri lämnar Henrik Dunge över till äldsta dottern Amelie Dunge. Hon blir den femte generationen att föra den familjeägda bryggeritraditionen vidare.

Amelie Dunge har varit vice vd på Åbro Bryggeri sedan 2023. Hon inledde sin karriär på bryggeriet 2005 och har sedan dess haft flera olika tjänster inom företaget, bland annat som marknadschef.

– När jag fick frågan om vd-uppdraget så var det en självklarhet för mig att tacka ja. Åbro Bryggeri har alltid varit en stor del av mitt liv och det började redan när jag som barn sprang runt på bryggeriets olika avdelningar. Jag är väldigt glad över att få ta mig an den här utmaningen. Det är fantastiskt att arbeta i ett företag där allas engagemang och passion lyser igenom i allt de gör, oavsett arbetsuppgift och avdelning. Jag inspireras dagligen över alla som arbetar här på bryggeriet och utan dem vore vi inte där vi är i dag, säger Amelie Dunge.

Henrik Dunge kommer att stanna som aktiv ägare och styrelseordförande för bryggeriet.

– Det har varit 40 fantastiska år som både har varit innehållsrika och mycket framgångsrika. Bryggeriets framgångar hade aldrig varit möjliga utan våra fantastiska medarbetare, som med gemensamma krafter har fört oss dit vi är idag. Nu lämnar jag med varm hand över rodret till Amelie, och jag är övertygad om att hennes kunskap, energi och idérikedom kommer att leda företaget vidare på allra bästa sätt, säger Henrik Dunge.

”Otroligt spännande bransch”
Amelie Dunge säger att hon ser ljust på framtiden för bryggeribranschen och Åbro Bryggeri:

– Bryggeribranschen är en otroligt spännande bransch som ständigt utvecklas, och att få bygga vidare på Åbro Bryggeris starka grund tillsammans med alla medarbetare känns fantastiskt. Jag ser fram emot att fortsätta att leda bryggeriet in i framtiden och samtidigt förvärva det arv som finns. Platsen där vårt bryggeri står är mer än bara mark – det är här allt började. Här finns naturen, det rena vattnet, människorna och arvet från generationer före oss. Här har vi byggt vår historia, och här kommer vi att forma vår framtid, säger Amelie Dunge.

Senaste nytt

Easy to Use - Reumatikerförbundet lanserar märkning för lättöppnade produkter

Förpackningarnas öppningsbarhet, men även hanterbarhet, är frågor som stötts och blötts under alla år, egentligen ända sedan konsumentförpackningar såg dagen ljus i mitten på 1900-talet. Svåröppnat har alltid varit ett gångbart ord och så är det i många fall fortfarande. Nu lanserar Reumatikerförbundet en produktmärkning för förpackningar och produkter som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ny trågförseglare för stora volymer från Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introducerat en ny trågförslutare för livsmedelsindustrin, QX-800 som ger ökad kapacitet och hanterar prestanda- och effektivitetsutmaningar för trågförslutningsapplikationer. Den bygger på smart intelligens och har en kompakt design.
QX 800 close up shot of gripper arms with pots of fruitx

Läs vidare

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Fruktstund ökade elevers koncentration

Barn som fick frukt i skolan blev mer koncentrerade och engagerade – det visar Icas fruktexperiment.
icafrukt

Nytt samarbete om fossilfri mineralgödsel

Lantmännen och Arla har tecknat ett avtal om fossilfri mineralgödsel, som ska minska lantbrukets klimatavtryck.
mineralgödsel

BUBS lanseras på den amerikanska marknaden

Orkla Snacks lanserar godisvarumärket BUBS på den amerikanska marknaden under hösten 2025.
Bubs i godisskål