Sveriges största solpark invigd

PUBLICERAD: 2 maj 2025
UPPDATERAD: 2 maj
Warren Campbell och Simone Margulies klipper bandet vid invigningen av Ax-el den 29 april. Foto: Elin Andersson

Axfood och solenergiföretaget Alight har byggt och driftsatt Sveriges största solpark, Ax-el, utanför Hallstavik. Solparken producerar el märkt med Bra Miljöval och täcker cirka 15 procent av Axfoods årliga elförbrukning.

Solparken Ax-el utanför Hallstavik norr om Stockholm omfattar drygt 100 000 solpaneler på en area på 82 hektar, motsvarande 117 fotbollsplaner. Den totala installerade kapaciteten ger en effekt på cirka 64 MWp och en årlig kapacitet på 63 GWh, motsvarande 12 600 normalstora villors årliga elförbrukning. Elen som produceras i solparken är certifierad enligt Bra Miljövals kriterier, där bland annat återvinning av solpaneler och placering utanför skyddade naturområden ingår.

– För att lyckas med den gröna omställningen är det viktigt att addera ytterligare solel till marknaden, vilket vi nu gör genom att driftsätta Sveriges största solpark. För oss är detta ytterligare ett steg i vårt klimatarbete som förgåtts av bland annat övergång till grön el och omställning till fossilfria transporter, säger Simone Margulies, Axfoods vd och koncernchef.

Axfood och Alight samarbetar genom ett så kallat PPA-avtal (Power Purchase Agreement) där Alight byggt, äger och sköter driften av anläggningen, medan Axfood åtar sig att köpa all den el som produceras under minst tio år.

Biologisk mångfald
– Vi är väldigt stolta över samarbetet med Axfood och att vi nu tillsammans har driftsatt Sveriges största solpark – med god marginal. Genom att möjliggöra projekt som Ax-el visar de hur näringslivet axlar ett stort ansvar för att driva utbyggnaden av förnybar energi, vilket gynnar energiomställningen i Sverige i stort, säger Warren Campbell, vd på Alight.

För att bevara och förbättra den biologiska mångfalden och livsmiljön för lokala arter, har det bland annat såtts in ängsväxter och skapats faunadepåer. Stängslet som omger solparken är anpassat, så att småvilt ska kunna passera in och ut ur området, dessutom ska fladdermusholkar sättas upp.

Axfood har under många år arbetat med att installera anläggningar på såväl lagertak som butikstak för att generera solenergi. Under 2022 driftsattes Sveriges största takbaserade solcellsanläggning på lagret i Bålsta och en stor solcellsanläggning på det nya frukt- och gröntlagret i Landskrona.

Senaste nytt

Easy to Use - Reumatikerförbundet lanserar märkning för lättöppnade produkter

Förpackningarnas öppningsbarhet, men även hanterbarhet, är frågor som stötts och blötts under alla år, egentligen ända sedan konsumentförpackningar såg dagen ljus i mitten på 1900-talet. Svåröppnat har alltid varit ett gångbart ord och så är det i många fall fortfarande. Nu lanserar Reumatikerförbundet en produktmärkning för förpackningar och produkter som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ny trågförseglare för stora volymer från Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introducerat en ny trågförslutare för livsmedelsindustrin, QX-800 som ger ökad kapacitet och hanterar prestanda- och effektivitetsutmaningar för trågförslutningsapplikationer. Den bygger på smart intelligens och har en kompakt design.
QX 800 close up shot of gripper arms with pots of fruitx

Läs vidare

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Fruktstund ökade elevers koncentration

Barn som fick frukt i skolan blev mer koncentrerade och engagerade – det visar Icas fruktexperiment.
icafrukt

Nytt samarbete om fossilfri mineralgödsel

Lantmännen och Arla har tecknat ett avtal om fossilfri mineralgödsel, som ska minska lantbrukets klimatavtryck.
mineralgödsel

BUBS lanseras på den amerikanska marknaden

Orkla Snacks lanserar godisvarumärket BUBS på den amerikanska marknaden under hösten 2025.
Bubs i godisskål