
Picadelis senaste undersökning visar att unga svenskar har alarmerande osunda matvanor. De har inte råd med frukt och grönsaker, är sugna på sötsaker och oroar sig för hälsan.
Gen Z (18-29 år) beskrivs ofta som den mest hälsomedvetna generationen någonsin – men också som den som mår sämst psykiskt. Trots att en övervägande majoritet (89 %) av Gen Z tror att bättre matvanor skulle ge positiva hälsoeffekter, är det bara 1 av 10 som äter frukt och grönt enligt rekommendationerna.
Ett betydande hinder är priserna. 1 av 3 anser sig inte ha råd att äta tillräckligt med frukt och grönt och 9 av 10 skulle köpa mer om det vore billigare.
– Unga är medvetna, men också pressade. Därför måste bra mat vara ett enkelt val som är både gott, prisvärt och tillgängligt. För oss handlar det om mer än bara mat, det handlar om en friskare framtid, säger David von Laskowski, vd i Picadeli.
Sociala medier inspirerar
Det är inte bara priset som påverkar. Sociala medier spelar också en betydande roll i hur unga definierar och väljer sin mat. I Picadelis undersökning svarar 64 procent att deras uppfattning om hälsosam mat påverkas av sociala medier. 55 procent hämtar sin matinspiration på Instagram och 50 procent vänder sig till TikTok. Här syns en markant skillnad jämfört med genomsnittet i befolkningen, där 40 procent säger sig påverkas av virala trender och reklam på sociala medier.
Hälsomedvetna men ohälsosamma
Trots ett starkt intresse för hälsa och välmående präglas många ungas matvanor av stress, impuls och yttre påverkan. 42 procent oroar sig för att deras kost påverkar hälsan negativt. Många i Gen Z vet vad som är bra för dem men vittnar samtidigt om att vanorna är det motsatta. Framför allt lockar sötsaker, salta snacks och ”comfort food”.
Insikterna kommer från årets upplaga av The Vegocracy Report, som Ipsos har genomfört på uppdrag av Picadeli. I undersökningen har över 4 000 svenska respondenter intervjuats om sina matvanor.
Rapporten kan laddas ner här