Rekorddåliga matvanor i Gen Z

PUBLICERAD: 23 april 2025
UPPDATERAD: 24 april
Trots att 89 procent av Gen Z tror att bättre matvanor skulle ge positiva hälsoeffekter, äter endast 1 av 10 frukt och grönt enligt rekommendationerna. Foto: Pressbild

Picadelis senaste undersökning visar att unga svenskar har alarmerande osunda matvanor. De har inte råd med frukt och grönsaker, är sugna på sötsaker och oroar sig för hälsan.

Gen Z (18-29 år) beskrivs ofta som den mest hälsomedvetna generationen någonsin – men också som den som mår sämst psykiskt. Trots att en övervägande majoritet (89 %) av Gen Z tror att bättre matvanor skulle ge positiva hälsoeffekter, är det bara 1 av 10 som äter frukt och grönt enligt rekommendationerna.

Ett betydande hinder är priserna. 1 av 3 anser sig inte ha råd att äta tillräckligt med frukt och grönt och 9 av 10 skulle köpa mer om det vore billigare.

– Unga är medvetna, men också pressade. Därför måste bra mat vara ett enkelt val som är både gott, prisvärt och tillgängligt. För oss handlar det om mer än bara mat, det handlar om en friskare framtid, säger David von Laskowski, vd i Picadeli.

Sociala medier inspirerar
Det är inte bara priset som påverkar. Sociala medier spelar också en betydande roll i hur unga definierar och väljer sin mat. I Picadelis undersökning svarar 64 procent att deras uppfattning om hälsosam mat påverkas av sociala medier. 55 procent hämtar sin matinspiration på Instagram och 50 procent vänder sig till TikTok. Här syns en markant skillnad jämfört med genomsnittet i befolkningen, där 40 procent säger sig påverkas av virala trender och reklam på sociala medier.

Hälsomedvetna men ohälsosamma
Trots ett starkt intresse för hälsa och välmående präglas många ungas matvanor av stress, impuls och yttre påverkan. 42 procent oroar sig för att deras kost påverkar hälsan negativt. Många i Gen Z vet vad som är bra för dem men vittnar samtidigt om att vanorna är det motsatta. Framför allt lockar sötsaker, salta snacks och ”comfort food”.

Insikterna kommer från årets upplaga av The Vegocracy Report, som Ipsos har genomfört på uppdrag av Picadeli. I undersökningen har över 4 000 svenska respondenter intervjuats om sina matvanor.

Rapporten kan laddas ner här

Senaste nytt

Easy to Use - Reumatikerförbundet lanserar märkning för lättöppnade produkter

Förpackningarnas öppningsbarhet, men även hanterbarhet, är frågor som stötts och blötts under alla år, egentligen ända sedan konsumentförpackningar såg dagen ljus i mitten på 1900-talet. Svåröppnat har alltid varit ett gångbart ord och så är det i många fall fortfarande. Nu lanserar Reumatikerförbundet en produktmärkning för förpackningar och produkter som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ny trågförseglare för stora volymer från Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introducerat en ny trågförslutare för livsmedelsindustrin, QX-800 som ger ökad kapacitet och hanterar prestanda- och effektivitetsutmaningar för trågförslutningsapplikationer. Den bygger på smart intelligens och har en kompakt design.
QX 800 close up shot of gripper arms with pots of fruitx

Läs vidare

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Fruktstund ökade elevers koncentration

Barn som fick frukt i skolan blev mer koncentrerade och engagerade – det visar Icas fruktexperiment.
icafrukt

Nytt samarbete om fossilfri mineralgödsel

Lantmännen och Arla har tecknat ett avtal om fossilfri mineralgödsel, som ska minska lantbrukets klimatavtryck.
mineralgödsel

BUBS lanseras på den amerikanska marknaden

Orkla Snacks lanserar godisvarumärket BUBS på den amerikanska marknaden under hösten 2025.
Bubs i godisskål