
LRF och finska Ruokatieto har inom ramen för det svensk–finska samarbetet Nordic Oats fått 1,8 miljoner euro från EU:s program för att marknadsföra europeisk havre på viktiga asiatiska marknader.
Kampanjen ”EU OATS – Sustainable Oats from Europe”, som lanserades i januari 2025, syftar till att öka medvetenheten om nordisk havre bland asiatiska konsumenter. Finland och Sverige kommer att leda kampanjen, som riktar sig till Japan, Kina och Sydkorea, tre stora marknader för havreimport.
LRF och den finska branschorganisationen Ruokatieto samarbetar med fem nordiska företag – Lantmännen, Berte Qvarn, Fazer, Helsinki Mills och Kinnusen Mylly/65 Oats – inom ramen för Nordic Oats-nätverket för att öka exporten och stärka marknadsnärvaron.
EU-kommissionen har nu anslagit 1,8 miljoner euro för att medfinansiera 80 procent av kampanjen, resten kommer från deltagarna.
– Det är fantastiskt att vi har fått det här beslutet från EU. Detta är ett viktigt steg för företagen för att utöka exporten och öppna nya marknadsmöjligheter. I slutändan kommer det här beslutet att gynna våra skickliga bönder – den viktigaste delen av vår havrevärdekedja, säger Anna Carlström, verksamhetsledare för Nordic Oats.
”Enjoy – it’s from Europe”
Kampanjen pågår till 2027 och kommer under temat ”Enjoy – it’s from Europe” att lyfta fram den nordiska havrens smak, nyttighet, hållbarhet och exklusivitet – men även visa vikten av ett miljömässigt ansvarsfullt jordbruk.
– Det här är ett mycket viktigt steg för att öka och utveckla vår livsmedelsexport. Vi vet att nordisk havre är unik och det här programmet kommer att hjälpa oss att konkurrera på den viktiga asiatiska marknaden, säger Anna Karin Hatt, vd och koncernchef för LRF.