
Sjömatskoncernen Insula käper varumärket Salma, ett av Norges mest välkända varumärken inom färsk lax, av Bremnes Seashore.
Salma lanserades 2006 och har sedan dess etablerat sig som en kvalitetsstämpel för färsk lax med en stark position på den norska marknaden.
– Salma har varit mycket viktig för Bremnes Seashores historia. Vi är stolta över att ha byggt upp ett varumärke som satt standarden för kvalitet och färskhet på den norska marknaden. Det har varit ett arbete präglat av nytänkande, mod och skickliga medarbetare i alla led. Nu är vi glada över att Salma har fått ett nytt hem hos Insula – ett företag med stark varumärkeskompetens, ett robust distributionsnätverk och inte minst duktiga och engagerade människor med god branschkännedom, säger Linda Litlekalsøy Aase, koncernchef på Bremnes Seashore.
”Ett fyrtorn inom norsk sjömatsindustri”
Insula ser förvärvet som en möjlighet att bevara och vidareutveckla varumärket.
– Salma är ett fyrtorn inom norsk sjömatsindustri och ett resultat av imponerande varumärkesbyggande och produktutveckling under många år, säger Sigvald Rist, vd för Insula Norge.
Produktionen av Salma-produkterna kommer framöver att ske hos Insulas systerföretag SalMar. Ambitionen är att produkterna åter ska vara tillgängliga i norska dagligvarubutiker till hösten.
Insula är en internationell sjömatskoncern med huvudkontor i Leknes. Företaget har en omsättning på cirka 7 miljarder norska kronor och driver 10 fabriker i Norge, Sverige och Danmark med över 1 000 anställda totalt. I Sverige drivs Insulas verksamhet av det helägda dotterbolaget Marenor AB med huvudkontor i Göteborg och produktionsanläggningar i Kungshamn och Lysekil.