Laxvarumärket Salma får ny ägare

PUBLICERAD: 31 mars 2025
UPPDATERAD: 31 mars
Från vänster: Sigvald Rist, vd för Insula Norge och Linda Litlekalsøy Aase, vd för Bremnes Seashore.

Sjömatskoncernen Insula käper varumärket Salma, ett av Norges mest välkända varumärken inom färsk lax, av Bremnes Seashore.

Salma lanserades 2006 och har sedan dess etablerat sig som en kvalitetsstämpel för färsk lax med en stark position på den norska marknaden.

– Salma har varit mycket viktig för Bremnes Seashores historia. Vi är stolta över att ha byggt upp ett varumärke som satt standarden för kvalitet och färskhet på den norska marknaden. Det har varit ett arbete präglat av nytänkande, mod och skickliga medarbetare i alla led. Nu är vi glada över att Salma har fått ett nytt hem hos Insula – ett företag med stark varumärkeskompetens, ett robust distributionsnätverk och inte minst duktiga och engagerade människor med god branschkännedom, säger Linda Litlekalsøy Aase, koncernchef på Bremnes Seashore.

”Ett fyrtorn inom norsk sjömatsindustri”
Insula ser förvärvet som en möjlighet att bevara och vidareutveckla varumärket.

– Salma är ett fyrtorn inom norsk sjömatsindustri och ett resultat av imponerande varumärkesbyggande och produktutveckling under många år, säger Sigvald Rist, vd för Insula Norge.

Produktionen av Salma-produkterna kommer framöver att ske hos Insulas systerföretag SalMar. Ambitionen är att produkterna åter ska vara tillgängliga i norska dagligvarubutiker till hösten.

Insula är en internationell sjömatskoncern med huvudkontor i Leknes. Företaget har en omsättning på cirka 7 miljarder norska kronor och driver 10 fabriker i Norge, Sverige och Danmark med över 1 000 anställda totalt. I Sverige drivs Insulas verksamhet av det helägda dotterbolaget Marenor AB med huvudkontor i Göteborg och produktionsanläggningar i Kungshamn och Lysekil.

Senaste nytt

Årets Livsmedelsexportör 2025: ”Vinnarskalle”

Godistillverkaren BUBS belönades med priset Årets Livsmedelsexportör 2025, som delades ut på Livsmedelsföretagens branschträff Matdagen.
_DSC8251-2

Självplock är hetare än någonsin

Självplock och hyperpersonifiering är några av de starkaste mattrenderna just nu, enligt rapporten Greenfood Insights #4.
Skärmavbild 2025-04-23 kl. 09.22.11

DelMat AB har en ny ägare

Färdigmatsföretaget DelMat AB i Hällefors har förvärvats av Sid Roject AB, som ägs av Peter Johansson.
Peter_Johansson_V2A2059

Ny ordförande för Kooperativa Förbundet

Kerstin Wallentin valdes till ny ordförande för KF vid årsstämman 23 april. Hon efterträder Lars Ericsson.
coop (kopia)

Läs vidare

Årets Livsmedelsexportör 2025: ”Vinnarskalle”

Godistillverkaren BUBS belönades med priset Årets Livsmedelsexportör 2025, som delades ut på Livsmedelsföretagens branschträff Matdagen.
_DSC8251-2

Självplock är hetare än någonsin

Självplock och hyperpersonifiering är några av de starkaste mattrenderna just nu, enligt rapporten Greenfood Insights #4.
Skärmavbild 2025-04-23 kl. 09.22.11

DelMat AB har en ny ägare

Färdigmatsföretaget DelMat AB i Hällefors har förvärvats av Sid Roject AB, som ägs av Peter Johansson.
Peter_Johansson_V2A2059

Ny ordförande för Kooperativa Förbundet

Kerstin Wallentin valdes till ny ordförande för KF vid årsstämman 23 april. Hon efterträder Lars Ericsson.
coop (kopia)