
Svenskarna äter för första gången mer fågel än nötkött per capita– i genomsnitt 24,1 kilo fågel per år – en ökning med 2,7 procent. Det visar färska siffror från Jordbruksverket.
Svensk kyckling blir alltmer populär. På 20 år har den svenska produktionen av fågelkött ökat med 82 procent och försäljningen bland Svensk Fågels medlemmar har ökat med 45 procent sedan 2009. Det vita köttet står idag för 30 procent av den totala köttkonsumtionen.
Samtidigt som den totala importen av matfågel minskade med 1,7 procent under 2024, skedde en förskjutning i importflödena. Importen från Polen ökade med 20 procent, medan mindre kyckling köptes in från Tyskland och Danmark.
Högt förtroende bland konsumenterna
På branschorganisationen Svensk Fågels årsstämma nyligen diskuterades branschens utmaningar och möjligheter. Den svenska matfågelbranschen har högt förtroende bland konsumenterna, men behöver stärka sin beredskap ytterligare för framtida kriser. Enligt ordföranden Ulrik Helgstrand krävs en samlad insats från lantbrukare, livsmedelsföretag, myndigheter och handeln för att minska den administrativa bördan för lantbrukare, främja en hållbar livsmedelsproduktion och säkerställa tydliga och enhetliga regler.
På årsstämman återvaldes kycklingbonden Ulrik Helgstrand till ordförande. Nyvalda i styrelsen blev Jenny Andrén, kycklingbonde, Sofia Hyléen Toresson, vd för Kronfågel, Åsa Sörensson, Lantmännen och Lotta Waldenstedt, Svenska Foder.