Brödsvinnet kostar runt 9 miljarder om året

PUBLICERAD: 24 mars 2025
UPPDATERAD: 27 mars
Louise Bartek är doktorand vid SLU. Hennes studie visar att det slängs 180 000 ton bröd och fikabröd om året i Sverige. Foto: Pressbild

I Sverige slängs årligen 100 000 ton bröd och 80 000 ton fikabröd. Mer än hälften blir svinn redan i bagerier eller butiker – innan det har nått konsumenten. Det framgår av en ny studie från Sveriges lantbruksuniversitet (SLU), som också pekar på hur innovativa lösningar kan minska svinnet och dess miljöpåverkan drastiskt.

Louise Bartek är doktorand vid SLU. Hennes studie visar att det varje år slängs omkring 100 000 ton bröd i Sverige och ytterligare 80 000 ton söta bageriprodukter, såsom bullar, kakor och annat fikabröd. Det motsvarar inte bara en ekonomisk förlust på ungefär 9 miljarder kronor, utan även en betydande miljö- och klimatpåverkan i alla led.

– För första gången ser vi att det slängs nästan lika mycket söta bageriprodukter som bröd i Sverige. Det var nytt för oss, att hälften av den totala mängden svinn uppstår i bagerier och butiker och att det rör sig om så pass stora volymer. Mycket av svinnet skulle kunna undvikas eller tas tillvara på bättre sätt genom riktade åtgärder redan i produktions- och försäljningsledet, menar Louise Bartek.

Hon har systematiskt kartlagt mängden svinn, dels utifrån data som aktörer inom branschen delat, dels genom beräkningar utifrån exempelvis hållbarhetsrapporter, tidigare studier, offentlig statistik och uppgifter från svenska myndigheter. I den mån det varit möjligt har alla stora butiker och bagerier inkluderats i kartläggningen, men även det svinn som uppstår i exempelvis småskalig produktion, restauranger och skolor samt i hushållen.

Det bakas mer än det säljs
Idag blir överskottet av bageriprodukter främst biogas via rötning eller fjärrvärme via förbränning. Att så många bageriprodukter kastas redan innan de når konsumenterna beror i grund och botten på att det bakas mer än det säljs. Butikerna vill erbjuda sina kunder välfyllda hyllor, samtidigt som bagerierna gärna vill ha ett brett sortiment och konsumenter oftast väljer bröd som har bakats samma dag.

– Alla är överens om att matsvinn är ett enormt problem, som inte bara leder till en förödande miljö- och klimatpåverkan, utan även till stora ekonomiska förluster och social orättvisa. Jag tror att fokus framåt i stället bör ligga på hur vi gemensamt kan lösa problemet och minska mängden svinn som uppstår. Vi konsumenter behöver absolut bli bättre på att ta hand om det vi köper, men studiens resultat visar tydligt att ansvaret för att minska den totala mängden svinn i allra högsta grad är delat med aktörerna i livsmedelsbranschen, säger Louise Bartek.

Flera åtgärder behövs
Hon understryker att svinnet inte är lika stort hos alla bagerier och butiker, att det finns tydliga skillnader mellan olika produkter samt att många aktörer gör stora ansträngningar för att se till att det som bakas också äts.

I dialog med bagerier, butiker och andra aktörer inom branschen har Louise Bartek identifierat och undersökt flera åtgärder som skulle kunna bidra till minskat svinn och lägre miljöpåverkan från bageriprodukter. Det kan handla om att butiker delar data, så att bagerierna i god tid vet vilka brödsorter som behöver påfyllning. På så sätt kan överskottet minska genom en bättre matchning mellan produktion och konsumtion. En annan möjlighet är att sätta upp bilder i brödhyllorna för att brödhyllorna alltid ska se välfyllda ut, eller att överskottet säljs till rabatterat pris eller skänks till välgörenhet. En kombination av åtgärder har potential att minska svinnet med upp till 30 procent enligt Louise Bartek.

– Det finns ett intresse från branschen att utvecklas och bli bättre, och jag hoppas att resultaten från vår studie kan användas för att bidra till denna utveckling, säger Louise Bartek.

Senaste nytt

Årets Livsmedelsexportör 2025: ”Vinnarskalle”

Godistillverkaren BUBS belönades med priset Årets Livsmedelsexportör 2025, som delades ut på Livsmedelsföretagens branschträff Matdagen.
_DSC8251-2

Självplock är hetare än någonsin

Självplock och hyperpersonifiering är några av de starkaste mattrenderna just nu, enligt rapporten Greenfood Insights #4.
Skärmavbild 2025-04-23 kl. 09.22.11

DelMat AB har en ny ägare

Färdigmatsföretaget DelMat AB i Hällefors har förvärvats av Sid Roject AB, som ägs av Peter Johansson.
Peter_Johansson_V2A2059

Ny ordförande för Kooperativa Förbundet

Kerstin Wallentin valdes till ny ordförande för KF vid årsstämman 23 april. Hon efterträder Lars Ericsson.
coop (kopia)

Läs vidare

Årets Livsmedelsexportör 2025: ”Vinnarskalle”

Godistillverkaren BUBS belönades med priset Årets Livsmedelsexportör 2025, som delades ut på Livsmedelsföretagens branschträff Matdagen.
_DSC8251-2

Självplock är hetare än någonsin

Självplock och hyperpersonifiering är några av de starkaste mattrenderna just nu, enligt rapporten Greenfood Insights #4.
Skärmavbild 2025-04-23 kl. 09.22.11

DelMat AB har en ny ägare

Färdigmatsföretaget DelMat AB i Hällefors har förvärvats av Sid Roject AB, som ägs av Peter Johansson.
Peter_Johansson_V2A2059

Ny ordförande för Kooperativa Förbundet

Kerstin Wallentin valdes till ny ordförande för KF vid årsstämman 23 april. Hon efterträder Lars Ericsson.
coop (kopia)