Värdekedja för svenska baljväxter – kan bli ett genombrott

PUBLICERAD: 20 mars 2025
UPPDATERAD: 20 mars
För första gången finns det en storskalig svensk värdekedja för svenska baljväxtprodukter. Foto: Minna Berg/Axfoundation

Axfoundation introducerar en inhemsk, storskalig värdekedja för svenskodlade baljväxter – från odling till förädling och försäljning. Det förväntas bli ett genombrott för svenskproducerade baljväxter, som är goda och lätta att tillaga.

Axfoundation jobbar sedan flera år med att öka produktionen och konsumtionen av baljväxter. De svenska baljväxter som finns på marknaden har antingen kokats utomlands eller säljs torkade – vilket kräver blötläggning och kokning – eller så har de haft ett så pass högt pris att de varit svåra för skolor och lunchrestauranger att använda. Anledningen är att det har saknats en fungerande infrastruktur kring förädlingen, såsom livsmedelsgodkända anläggningar för rensning, skalning, förädling och paketering.

Nu har Axfoundation samlat aktörerna i en storskalig värdekedja, där baljväxterna odlas och skalas av Kalmar Ölands Trädgårdsprodukter, kokas och tillreds av Sevan i Sigtuna och säljs till foodservice-marknaden av grossisten Martin & Servera.

– Tack vare det här samarbetet kan professionella kök köpa helt svenskodlade och förädlade baljväxter till ett pris som gör att de kan använda dem varje dag, säger Anna Henning Moberg, verksamhetschef på Torsåker gård, som är Axfoundations utvecklingscentrum.

Halverat klimatavtryck
Jämfört med baljväxter som kokas utomlands har dessa produkter ett halverat klimatavtryck.
– Det är ett systemskifte vi vill åt, och nu finns en storskalighet för svenska baljväxtprodukter som är goda och som inte behöver långa transporter. Det är också ett viktigt steg för svensk livsmedelsberedskap, säger Veronica Öhrvik, projektledare, Framtidens mat på Axfoundation.

Sortimentet består av blötlagda, kokta och frysta kikärter, kidneybönor och vita bönor, kyld hummus på gula ärtor, falafel på gulärta och gråärta samt biff på gulärta med 7 procent broccoliblad. Samtliga produkter är Från Sverige-märkta och sju av dem är även nyckelhålsmärkta.

– Det känns fantastiskt roligt att Sevan nu kan erbjuda foodservice-marknaden hummus, falafel och färdigkokta svenskodlade baljväxter med Från Sverige-märkningen. För offentliga kök, som både har klimatmål att uppnå och svenska kostråd att följa, är de här produkterna klockrena. Att produkterna dessutom är resultatet av lyckad samverkan mellan primärproduktion, producent och grossist gör mig extra stolt och är ett viktigt exempel som jag hoppas ska inspirera hela branschen till fler liknande projekt i framtiden, säger Elin Ingves Pyk, vd på Sevan.

”Enorm potential”
Idag odlas baljväxter endast på runt två procent av den odlingsbara ytan i Sverige.

– Nu skalar vi upp vårt samarbete med Sevan, Axfoundation och Martin & Servera gällande våra svenskodlade baljväxter och det känns otroligt roligt och inspirerande. Vi är bara i början av ett skifte gällande svenska baljväxter på tallriken i stället för importerade. Det finns en enorm potential i det här nya samarbetet. Baljväxter är klimatsmarta och rika på protein och fiber. Nu gäller det att branschen och marknaden förstår mervärdet av svenskodlade och svenskproducerade baljväxter, säger Håkan Johnsson, vd på Kalmar Ölands Trädgårdsprodukter.

 

Senaste nytt

Årets Livsmedelsexportör 2025: ”Vinnarskalle”

Godistillverkaren BUBS belönades med priset Årets Livsmedelsexportör 2025, som delades ut på Livsmedelsföretagens branschträff Matdagen.
_DSC8251-2

Självplock är hetare än någonsin

Självplock och hyperpersonifiering är några av de starkaste mattrenderna just nu, enligt rapporten Greenfood Insights #4.
Skärmavbild 2025-04-23 kl. 09.22.11

DelMat AB har en ny ägare

Färdigmatsföretaget DelMat AB i Hällefors har förvärvats av Sid Roject AB, som ägs av Peter Johansson.
Peter_Johansson_V2A2059

Ny ordförande för Kooperativa Förbundet

Kerstin Wallentin valdes till ny ordförande för KF vid årsstämman 23 april. Hon efterträder Lars Ericsson.
coop (kopia)

Läs vidare

Årets Livsmedelsexportör 2025: ”Vinnarskalle”

Godistillverkaren BUBS belönades med priset Årets Livsmedelsexportör 2025, som delades ut på Livsmedelsföretagens branschträff Matdagen.
_DSC8251-2

Självplock är hetare än någonsin

Självplock och hyperpersonifiering är några av de starkaste mattrenderna just nu, enligt rapporten Greenfood Insights #4.
Skärmavbild 2025-04-23 kl. 09.22.11

DelMat AB har en ny ägare

Färdigmatsföretaget DelMat AB i Hällefors har förvärvats av Sid Roject AB, som ägs av Peter Johansson.
Peter_Johansson_V2A2059

Ny ordförande för Kooperativa Förbundet

Kerstin Wallentin valdes till ny ordförande för KF vid årsstämman 23 april. Hon efterträder Lars Ericsson.
coop (kopia)