Svensk Dagligvaruhandel: Fyra förslag för lägre matpriser

PUBLICERAD: 14 mars 2025
UPPDATERAD: 14 mars
– Det är avgörande att vi fokuserar på nationella åtgärder som faktiskt kan sänka kostnader i livsmedelskedjan, säger Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel. Foto: Pressbild

Svensk Dagligvaruhandel presenterar fyra politiska förslag, som syftar till att dämpa prisutvecklingen på mat och stärka konkurrenskraften i den svenska livsmedelskedjan.

Svensk Dagligvaruhandels förslag fokuserar på att underlätta butiksetableringar, sänka arbetsgivaravgiften för unga, effektivt implementera EU-regler och minska företagens regelbörda.

– Matpriserna har stigit på grund av ökade kostnader i hela livsmedelskedjan, vilket är en utmaning för både konsumenter och handlare. Samtidigt finns det kostnadsdrivande faktorer som politiken kan påverka. Vi lägger nu fram fyra konkreta förslag som regeringen kan genomföra för att stärka konkurrensen och skapa bättre förutsättningar för lägre matpriser, säger Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel.

Svensk Dagligvaruhandels fyra förslag för lägre matpriser:
Underlätta etablering av livsmedelsbutiker – enklare planförfaranden och tydligare konkurrenshänsyn i kommunala beslut kan öka konkurrensen och bidra till längre priser.
Sänk arbetsgivaravgiften för unga – lägre avgifter kan minska butikernas personalkostnader, skapa fler jobb och stärka handelns konkurrenskraft.
Stoppa överimplementering av EU-regler – anpassa nationella regler till EU:s minimikrav för att förhindra onödiga kostnadsökningar i livsmedelskedjan.
Minska kostnaderna för tillsyn och regleringar – en mer enhetlig och effektiv tillsyn kan reducera administrativa bördor och sänka företagens kostnader.

– Politiska förslag som priskommissioner och pristak är i bästa fall symboliska åtgärder utan verklig effekt. De bakomliggande orsakerna till de ökade matpriserna är främst globala, men det är avgörande att vi fokuserar på nationella åtgärder som faktiskt kan sänka kostnader i livsmedelskedjan, säger Karin Brynell.

Rapporten ”Fyra förslag för lägre matpriser” finns tillgänglig för nedladdning från Svensk Dagligvaruhandels hemsida här

Senaste nytt

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Läs vidare

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Klassisk ost har blivit en global succé

Keso har fått ett nytt uppsving på marknaden, drivet av sociala medier och nya konsumtionsmönster.
pexels-shkrabaanthony-4397312