
Berte Qvarn deltar i satsningen Sustainable Oats from Europe, en EU-finansierad kampanj som syftar till att lyfta fram europeisk havre på viktiga marknader i Asien.
Kampanjen Sustainable Oats from Europe fokuserar på Japan, Kina och Sydkorea – tre marknader med stor potential för nordisk havre. Den europeiska kommissionen har tilldelat 1,8 miljoner euro för att stödja kampanjen, där 80 procent av finansieringen kommer från EU.
Kampanjen, som pågår från 2025 till 2027, är utformad för att öka medvetenheten och driva export genom tre huvudbudskap – hälsosam, hållbar och exklusiv – under temat ”Enjoy – it’s from Europe”.
Premiumkvalitet och hållbarhet
Initiativet, som stöds av Lantbrukarnas Riksförbund i Sverige, Ruokatieto Yhdistys i Finland och fem andra nordiska företag, lyfter fram den premiumkvalitet, hållbarhet och hälsomässiga fördelar som nordisk havre erbjuder.
Berte Qvarn, ett av Sveriges äldsta familjeföretag inom kvarnbranschen, ser deltagandet som en unik möjlighet att dela kunskapen och engagemanget för högkvalitativ havre.
– Vi ser fram emot att dela med oss av vår expertis inom hållbar havreproduktion och introducera vår premiumkvalitet för den asiatiska marknaden, säger Marcus Sundbom, försäljnings- och marknadschef på Berte Qvarn.