Berte Qvarn satsar på att stärka Sveriges havreexport

PUBLICERAD: 13 mars 2025
UPPDATERAD: 13 mars
Den EU-finansierade kampanjen Sustainable Oats from Europe ska lyfta fram europeisk havre på viktiga marknader i Asien. Fokus ligger på Japan, Kina och Sydkorea. Foto: Lantmännen

Berte Qvarn deltar i satsningen Sustainable Oats from Europe, en EU-finansierad kampanj som syftar till att lyfta fram europeisk havre på viktiga marknader i Asien.

Kampanjen Sustainable Oats from Europe fokuserar på Japan, Kina och Sydkorea – tre marknader med stor potential för nordisk havre. Den europeiska kommissionen har tilldelat 1,8 miljoner euro för att stödja kampanjen, där 80 procent av finansieringen kommer från EU.

Kampanjen, som pågår från 2025 till 2027, är utformad för att öka medvetenheten och driva export genom tre huvudbudskap – hälsosam, hållbar och exklusiv – under temat ”Enjoy – it’s from Europe”.

Premiumkvalitet och hållbarhet
Initiativet, som stöds av Lantbrukarnas Riksförbund i Sverige, Ruokatieto Yhdistys i Finland och fem andra nordiska företag, lyfter fram den premiumkvalitet, hållbarhet och hälsomässiga fördelar som nordisk havre erbjuder.

Berte Qvarn, ett av Sveriges äldsta familjeföretag inom kvarnbranschen, ser deltagandet som en unik möjlighet att dela kunskapen och engagemanget för högkvalitativ havre.

– Vi ser fram emot att dela med oss av vår expertis inom hållbar havreproduktion och introducera vår premiumkvalitet för den asiatiska marknaden, säger Marcus Sundbom, försäljnings- och marknadschef på Berte Qvarn.

Senaste nytt

Smaktrender: Asiatiskt i köket, pistageboom och sursött

Citron, hallon och nötigt – Smakrapporten 2025 avslöjar tydliga skiften i svenskarnas smakpreferenser.
Pressbild_citron

Garants mejeriförpackningar sprider kunskap om dyslexi

Axfood har inlett ett samarbete med Dyslexiförbundet för att öka kunskapen om läs- och skrivsvårigheter.
dyslexi

CandyKings sommarnyheter nu i lösgodishyllan

CandyKing presenterar sju nya lösgodisbitar i årets sommarsortiment.
e2d0d3ef-b49c-48cd-8200-8ab0df21ae52-w_960

Ett misstag som man inte lade på locket om

Orkla Foods passade på att haka på de finska tongångarna i samband med gruppen KAJs deltagande på Eurovision Song Contest. Eller egentligen passade man inte på, det handlar om ett misstag som man valde att inte lägga locket på om.
orkla

Läs vidare

Smaktrender: Asiatiskt i köket, pistageboom och sursött

Citron, hallon och nötigt – Smakrapporten 2025 avslöjar tydliga skiften i svenskarnas smakpreferenser.
Pressbild_citron

Garants mejeriförpackningar sprider kunskap om dyslexi

Axfood har inlett ett samarbete med Dyslexiförbundet för att öka kunskapen om läs- och skrivsvårigheter.
dyslexi

Handeln tar gemensam ställning för Ukraina

Svensk Handel presenterar det gemensamma initiativet ”Handelslandet Sverige tillsammans för Ukraina”.
ae23b316f250d592_org

Ny partner i FullkornsFrämjandet

Pågen är ny partner i FullkornsFrämjandet, som vill öka kunskapen om och göra det enkelt för fler att äta fullkorn.
Hemma_Grahamsbrod (1)