Espresso House ska minska sitt matsvinn

PUBLICERAD: 10 mars 2025
UPPDATERAD: 10 mars
Espresso House ska minska sitt matsvinn genom att sälja dagsfärska produkter med 50 procents rabatt under den sista timmen före stängning. Foto: Pressbild

Espresso House tar ett nytt steg i sitt hållbarhetsarbete och satsar på ett eget ”Food saving”-program. Dagsfärska produkter som riskerar att bli matsvinn säljs nu med 50 procents rabatt under den sista timmen före stängning.

Espresso House har sedan 2018 arbetat med applikationstjänster för att minska sitt matsvinn. Nu väljer kedjan att sälja rabatterade produkter direkt i kaffebarerna.

– På Espresso House är vi fast beslutna att vi ska göra allt vi kan för att minska vårt matsvinn. Genom att reducera priset med 50 procent på våra dagsfärska produkter en timme före stängning ger vi våra gäster möjligheten att njuta av våra produkter till en billigare peng samtidigt som vi tillsammans minskar matsvinnet, säger Jessica Julin, hållbarhetschef på Espresso House Group.

Ordinarie rutiner
Personalen följer ordinarie rutiner för servering.

– Vi vill ge våra gäster valmöjlighet att äta produkterna på plats eller ta dem med sig, få dem uppvärmda om så önskas samt ge dem en större möjlighet att välja vad de vill ha, säger Elin Fryk, kommersiell chef på Espresso House

Senaste nytt

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Reumatikerförbundet lanserar Easy to Use-märkning

Reumatikerförbundet lanserar en produktmärkning för förpackningar och produkter, som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Läs vidare

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Fruktstund ökade elevers koncentration

Barn som fick frukt i skolan blev mer koncentrerade och engagerade – det visar Icas fruktexperiment.
icafrukt