
Espresso House tar ett nytt steg i sitt hållbarhetsarbete och satsar på ett eget ”Food saving”-program. Dagsfärska produkter som riskerar att bli matsvinn säljs nu med 50 procents rabatt under den sista timmen före stängning.
Espresso House har sedan 2018 arbetat med applikationstjänster för att minska sitt matsvinn. Nu väljer kedjan att sälja rabatterade produkter direkt i kaffebarerna.
– På Espresso House är vi fast beslutna att vi ska göra allt vi kan för att minska vårt matsvinn. Genom att reducera priset med 50 procent på våra dagsfärska produkter en timme före stängning ger vi våra gäster möjligheten att njuta av våra produkter till en billigare peng samtidigt som vi tillsammans minskar matsvinnet, säger Jessica Julin, hållbarhetschef på Espresso House Group.
Ordinarie rutiner
Personalen följer ordinarie rutiner för servering.
– Vi vill ge våra gäster valmöjlighet att äta produkterna på plats eller ta dem med sig, få dem uppvärmda om så önskas samt ge dem en större möjlighet att välja vad de vill ha, säger Elin Fryk, kommersiell chef på Espresso House