Nu är alla Lidl Sveriges transporter till butik fossilfria

PUBLICERAD: 6 mars 2025
UPPDATERAD: 6 mars
För att maximera effektiviteten i sina transporter har Lidl Sverige implementerat en strategi för hög fyllnadsgrad i lastbilarna. Foto: Pressbild

Lidl Sverige har som första rikstäckande dagligvarukedja i Sverige infört fossilfria transporter mellan sina centrallager och butiker i hela landet.

2017 satte Lidl Sverige målet att alla transporter mellan lager och butik ska vara fossilfria senast 2025. Det målet har nu nåtts. Därmed beräknar Lidl Sverige kunna minska sina utsläpp med 7 000 ton CO2e per år. De fossilfria transporterna drivs med alternativ energi, såsom el, biogas och HVO.

– Det är väldigt glädjande att Lidl tagit ett viktigt kliv närmare målet i Fossilfritt Sveriges Transportutmaning, som innebär att endast utföra och köpa fossilfria inrikestransporter till 2030. Sverige och EU är i ett läge där både privata och offentliga aktörer behöver öka efterfrågan på fossilfria lösningar för att produktionen ska kunna skalas upp. Målet är att Sverige ska bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer och transporterna är en viktig pusselbit, säger Svante Axelsson, nationell samordnare för regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige.

Hög fyllnadsgrad i lastbilarna
För att maximera effektiviteten i sina transporter har Lidl Sverige implementerat en strategi för hög fyllnadsgrad i lastbilarna. Målet är att uppnå 95 procent fyllnadsgrad, vilket innebär att lastbilarna används nära sin fulla kapacitet. Lidl har även som strategi att bara leverera en gång per dag och butik, i stället för att olika leverantörer levererar flera gånger under samma dag. Båda dessa metoder bidrar ytterligare till att minska antalet körda kilometer och reducerar därmed både kostnader och miljöpåverkan.

– Den här helhetssynen som Lidl har på logistik är en nyckelkomponent i vår framgång med fossilfria transporter och visar hur smarta lösningar kan leda till både ekonomiska och miljömässiga fördelar, säger Maximilian Perlitz, logistikchef på Lidl Sverige.

Senaste nytt

Easy to Use - Reumatikerförbundet lanserar märkning för lättöppnade produkter

Förpackningarnas öppningsbarhet, men även hanterbarhet, är frågor som stötts och blötts under alla år, egentligen ända sedan konsumentförpackningar såg dagen ljus i mitten på 1900-talet. Svåröppnat har alltid varit ett gångbart ord och så är det i många fall fortfarande. Nu lanserar Reumatikerförbundet en produktmärkning för förpackningar och produkter som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ny trågförseglare för stora volymer från Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introducerat en ny trågförslutare för livsmedelsindustrin, QX-800 som ger ökad kapacitet och hanterar prestanda- och effektivitetsutmaningar för trågförslutningsapplikationer. Den bygger på smart intelligens och har en kompakt design.
QX 800 close up shot of gripper arms with pots of fruitx

Läs vidare

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Fruktstund ökade elevers koncentration

Barn som fick frukt i skolan blev mer koncentrerade och engagerade – det visar Icas fruktexperiment.
icafrukt

Nytt samarbete om fossilfri mineralgödsel

Lantmännen och Arla har tecknat ett avtal om fossilfri mineralgödsel, som ska minska lantbrukets klimatavtryck.
mineralgödsel

BUBS lanseras på den amerikanska marknaden

Orkla Snacks lanserar godisvarumärket BUBS på den amerikanska marknaden under hösten 2025.
Bubs i godisskål