MSC firar 15 år i Sverige med konsumenttävling

PUBLICERAD: 4 mars 2025
UPPDATERAD: 4 mars
Vilken produkt är svenskarnas MSC-favorit 2025? Foto: Pressbild

Marine Stewardship Council (MSC) Sverige firar 15 år på den svenska marknaden. Som en del av jubileet arrangeras konsumenttävlingen ”Rösta på din MSC-favoritprodukt”.

Mellan 3 mars till 14 april arrangerar MSC en nationell tävling där Sveriges alla konsumenter har möjlighet att rösta. 13 företag – tillverkare, dagligvaruhandeln och bland annat världens enda MSC-certifierade foodtruck – har valt att tävla med sina produkter.

– Tillsammans med 13 av våra partners låter vi Sverige rösta om vilken som är Sveriges favorit MSC-produkt 2025. Vi är väldigt stolta över att fira 15 år på den svenska marknaden med en tävling som sätter MSC-produkterna i centrum. Genom att låta konsumenterna själva välja sin favoritprodukt, lyfter vi fram den kvalitet och det engagemang som kännetecknar MSC, säger Carl Dahlman, Sverigechef på MSC.

Över 800 certifierade produkter
För närvarande är försäljningsvolymen av MSC-produkter i Sverige nästan 30 000 ton per år, vilket är närmare fyra gånger mer än för 15 år sedan. Konsumenterna kan välja mellan över 800 certifierade produkter från 150 olika fiskarter.

MSC:s globala konsumentundersökning visar att allt fler svenskar känner igen och litar på MSC-märkningen och att miljömärkta produkter påverkar svenskarnas köpbeslut positivt. 68 procent av de svenska deltagarna känner igen logon med den blå fisken på produkter i butik och över hälften väljer aktivt MSC-märkt fisk när den finns.

Tävlingen pågår fram till 14 april
Konsumenterna kan rösta på sin MSC-favoritprodukt fram till den 14 april och även tävla genom att skriva en kort slogan: ”Varför väljer du MSC-certifierade produkter?”. Den vinnande produkten kommer att offentliggöras i slutet av april. Man kan vinna en cykel från svenska Stålhästen, ett SUP-kit för att kunna njuta på havet samt vattentäta väskor för aktiviteter utomhus. Alla som röstar får dessutom ladda ner MSC:s Blå kokbok med hållbara recept på fisk- och skaldjursrätter.

Samma tävling har genomförts av MSC i Danmark, Finland, Storbritannien och Polen, där man framgångsrikt har engagerat konsumenterna i att rösta fram hållbara produkter som finns att köpa i butikerna.

Se vilka företag som tävlar och rösta här

Senaste nytt

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Läs vidare

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Klassisk ost har blivit en global succé

Keso har fått ett nytt uppsving på marknaden, drivet av sociala medier och nya konsumtionsmönster.
pexels-shkrabaanthony-4397312