Gemensam vägledning för hållbarhetsrapportering

PUBLICERAD: 28 februari 2025
UPPDATERAD: 6 mars
– Livsmedelsindustrin har uttryckt ett starkt behov av en gemensam praxis kring rapportering av väsentliga hållbarhetsfrågor, säger Sara Sundqvist, näringspolitisk sakkunnig på Livsmedelsföretagen. Foto: Pressbild

Livsmedelsföretagen startar ett arbete med att ta fram en gemensam vägledning för hållbarhetsrapportering i enlighet med CSRD, med hjälp av IVL Svenska Miljöinstitutet. Syftet är att ge vägledning kring hur industrigemensamma frågor kan hanteras och effektivisera företagens rapporteringsprocess.

Livsmedelsföretagens 750 medlemsföretag påverkas direkt eller indirekt av EU:s nya hållbarhetsdirektiv CSRD, som har införlivats i svensk lag och kräver redovisning av hållbarhetsinformation.

Trots att EU har försett företagen med ett antal vägledningar för att underlätta CSRD-rapporteringen kvarstår frågor om hur väsentliga frågor i livsmedelsindustrins unika värdekedjor ska hanteras och hur industrispecifika frågor kan mätas och rapporteras.

– Livsmedelsindustrin har uttryckt ett starkt behov av en gemensam praxis kring rapportering av väsentliga hållbarhetsfrågor, därför startar vi nu upp det här arbetet tillsammans med IVL Svenska Miljöinstitutet, säger Sara Sundqvist, näringspolitisk sakkunnig på Livsmedelsföretagen.

Många gemensamma frågor
– Många frågor som företagen brottas med är gemensamma och genom en vägledning kan företagens rapporteringsprocesser effektiviseras. Vi tycker det är väldigt roligt att få göra det här tillsammans med Livsmedelsföretagens medlemsföretag. Här finns ett stort engagemang och kunskap och vår uppgift blir att fånga detta och omsätta det i en praktisk vägledning som svarar mot företagens behov av stöd i CSRD-rapporteringen, säger Maria Lidberg, chef för gruppen strategi och styrning på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Senaste nytt

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Reumatikerförbundet lanserar Easy to Use-märkning

Reumatikerförbundet lanserar en produktmärkning för förpackningar och produkter, som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Läs vidare

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Fruktstund ökade elevers koncentration

Barn som fick frukt i skolan blev mer koncentrerade och engagerade – det visar Icas fruktexperiment.
icafrukt