Axfood summerar 2024: Halverat matsvinn och mer fossilfritt

PUBLICERAD: 24 februari 2025
UPPDATERAD: 24 februari
Axfood har accelererat omställningen till förnybara drivmedel och el i transporter mellan lager och butiker. Koncernen gör även en satsning görs på att elektrifiera delar av den egna lastbilsflottan. Foto: Pressbild

En halvering av matsvinnet, stora kliv mot fossilfria transporter och etablering av landets största solcellspark är några av Axfoods viktigaste framsteg inom hållbarhet under 2024. Dessutom har rapporteringen av koncernens utveckling inom hållbarhetsområdet anpassats till EU:s nya rapporteringsstandard ESRS.

Axfood nådde under 2024 koncernens mål om att halvera matsvinnet i butik jämfört med basåret 2015, ett år före utsatt tid. Matsvinnet har minskats till 0,9 procent av omsättningen, bland annat genom utförsäljning av varor med kort datum, donationer till välgörenhetsorganisationer och nya avfallsrutiner.

Ett nytt mål är att matsvinnet ska understiga 0,7 procent av omsättningen senast 2030. Det motsvarar en minskning med drygt 20 procent jämfört med 2024 års nivå.

Under 2024 har Axfood accelererat omställningen till förnybara drivmedel och el i transporter mellan lager och butiker. Det har resulterat i att klimatpåverkan per transporterat ton gods har minskat med 36 procent sedan 2023 och 53 procent sedan 2021. I december 2024 var 97 procent av de egenägda transporterna fossilfria, medan motsvarande siffra för inhyrda transporter uppgick till 72 procent.

Redan vid utgången av 2025 ska såväl egenägda som inhyrda transporter mellan lager och butiker köras på förnybara drivmedel eller el. En satsning görs även på att elektrifiera delar av den egna lastbilsflottan.

– Med ett halverat matsvinn och kraftiga utsläppsminskningar från transporter gör vi stora positiva förflyttningar i hållbarhetsarbetet. Långsiktighet och handlingskraft i kombination med att hela organisationen sluter upp kring ambitionerna är viktiga nycklar för en hållbar utveckling, säger Åsa Domeij, Axfoods hållbarhetschef.

Sveriges största solcellspark
Utanför Hallstavik i Uppland etablerar och driftsätter Axfood under våren Sveriges största solcellspark, i samarbete med energibolaget Alight. Parken omfattar cirka 92 000 solpaneler på en area av 71 hektar. Total kapacitet möjliggör en effekt på cirka 64 MW och 63 GWh årligen, vilket motsvarar cirka 15 procent av koncernens elanvändning. Syftet är att säkra tillgången på el och bidra till att öka mängden förnybar el i kraftnätet.

Satsningen följer driftsättningen av Sveriges största takbaserade solcellsanläggning på logistikcentret i Bålsta samt en stor solcellsanläggning på taket till frukt- och gröntlagret i Landskrona. Axfood köper sedan 2008 uteslutande in förnybar elektricitet.

Mer transparens i hållbarhetsarbetet
För att skapa mer transparens och jämförbarhet vad gäller utvecklingen av koncernens hållbarhetsarbete har Axfood anpassat års- och hållbarhetsredovisningen för 2024 till den nya rapporteringsstandarden ESRS (European Sustainability Reporting Standards). Redovisningen utgår från en dubbel väsentlighetsbedömning som omfattar hur Axfood påverkar omvärlden och hur omvärlden påverkar koncernens verksamhet.

– Axfoods års- och hållbarhetsredovisning är i år mer omfattande än någonsin. På samma sätt som vi fortsätter att hitta nya vägar och utmana inom hållbarhetsområdet vill vi också bidra till att förbättra hur vi redovisar vår utveckling. Vi har därför valt att redan i år implementera EU:s nya regelverk för hållbarhetsrapportering, säger Sara Kraft Westrell, Axfoods kommunikationsdirektör.

Axfoods års- och hållbarhetsredovisning som finns tillgänglig på koncernens webbplats.

Senaste nytt

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Läs vidare

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Klassisk ost har blivit en global succé

Keso har fått ett nytt uppsving på marknaden, drivet av sociala medier och nya konsumtionsmönster.
pexels-shkrabaanthony-4397312