Glass – det ultimata unnet om svenskarna får bestämma

PUBLICERAD: 14 februari 2025
UPPDATERAD: 14 februari
Klassiska smaker med en modern twist är en av glasstrenderna för det kommande året, enligt Glassrapporten 2025. Foto: Pressbild

Glass toppar listan över svenskarnas favoriter när det kommer till att unna sig – en trend som bekräftas av den kraftiga försäljningsökningen av premiumglass. Allt enligt undersökningar och statistik publicerade i Glassrapporten 2025, framtagen av SIA Glass.

Den svenska glassmarknaden fortsätter att växa och ökade i värde med 5,8 procent under 2024, vilket innebär att marknaden är värd 4,8 miljarder kronor. Vad som sticker ut försäljningsmässigt är att kategorin premiumglass växer kraftigt. På två år har volymen ökat med hela 17 procent, enligt Nielsens statistik från dagligvaruhandeln.

– Vi ser ett tydligt trendbrott. Efter några tuffa år har konsumenterna blivit mer selektiva i sin konsumtion. Man kanske drar ner på dyrare lyxköp, men fortsätter att köpa glass av hög kvalitet. Det är tydligt att glass är det ultimata unnet – en njutning som alltid har en plats i svenskarnas liv, säger Dan Bengtsson, marknads- och innovationschef på SIA Glass.

För att få en djupare inblick i svenskarnas relation till glass anlitades undersökningsföretaget YouGov för Glassrapporten 2025:

Glädje (48 procent), belåtenhet (47 procent) och avkoppling (44 procent) är de känslor som svenskar oftast kopplar till glass, enligt undersökningen. På frågan varför man äter glass blir topp tre-listan gott (82 procent), njutning (55 procent) och att unna sig (43 procent).

Befäster sin position
Undersökningen visar också att SIA Glass befäster sin position som nummer ett – svenska folket har för andra året i rad utsett SIA Glass till Sveriges godaste glass enligt YouGov.

Glassrapporten 2025 presenterar också fem glasstrender för det kommande året:
Nystalgi – Klassiska smaker med en modern twist.
Premium gör comeback – konsumenterna längtar efter mer lyxiga och sofistikerade smaker.
Ursprung och autenticitet – Efterfrågan på lokalproducerad och spårbar glass ökar.
Njutning
Globala smaker inspirerar
– Exotiska smaker från Asien och Latinamerika växer i popularitet.

Mer försäljningsstatistik från det gångna året och hela YouGov-undersökningen ”Svenska folkets glassvanor” finns i Glassrapporten 2025 som kan laddas ner här

Senaste nytt

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Reumatikerförbundet lanserar Easy to Use-märkning

Reumatikerförbundet lanserar en produktmärkning för förpackningar och produkter, som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Läs vidare

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Fruktstund ökade elevers koncentration

Barn som fick frukt i skolan blev mer koncentrerade och engagerade – det visar Icas fruktexperiment.
icafrukt