
Glass toppar listan över svenskarnas favoriter när det kommer till att unna sig – en trend som bekräftas av den kraftiga försäljningsökningen av premiumglass. Allt enligt undersökningar och statistik publicerade i Glassrapporten 2025, framtagen av SIA Glass.
Den svenska glassmarknaden fortsätter att växa och ökade i värde med 5,8 procent under 2024, vilket innebär att marknaden är värd 4,8 miljarder kronor. Vad som sticker ut försäljningsmässigt är att kategorin premiumglass växer kraftigt. På två år har volymen ökat med hela 17 procent, enligt Nielsens statistik från dagligvaruhandeln.
– Vi ser ett tydligt trendbrott. Efter några tuffa år har konsumenterna blivit mer selektiva i sin konsumtion. Man kanske drar ner på dyrare lyxköp, men fortsätter att köpa glass av hög kvalitet. Det är tydligt att glass är det ultimata unnet – en njutning som alltid har en plats i svenskarnas liv, säger Dan Bengtsson, marknads- och innovationschef på SIA Glass.
För att få en djupare inblick i svenskarnas relation till glass anlitades undersökningsföretaget YouGov för Glassrapporten 2025:
Glädje (48 procent), belåtenhet (47 procent) och avkoppling (44 procent) är de känslor som svenskar oftast kopplar till glass, enligt undersökningen. På frågan varför man äter glass blir topp tre-listan gott (82 procent), njutning (55 procent) och att unna sig (43 procent).
Befäster sin position
Undersökningen visar också att SIA Glass befäster sin position som nummer ett – svenska folket har för andra året i rad utsett SIA Glass till Sveriges godaste glass enligt YouGov.
Glassrapporten 2025 presenterar också fem glasstrender för det kommande året:
Nystalgi – Klassiska smaker med en modern twist.
Premium gör comeback – konsumenterna längtar efter mer lyxiga och sofistikerade smaker.
Ursprung och autenticitet – Efterfrågan på lokalproducerad och spårbar glass ökar.
Njutning
Globala smaker inspirerar – Exotiska smaker från Asien och Latinamerika växer i popularitet.
Mer försäljningsstatistik från det gångna året och hela YouGov-undersökningen ”Svenska folkets glassvanor” finns i Glassrapporten 2025 som kan laddas ner här