
Svenskt ursprung är nästan fem gånger så viktigt som priset när det ska handlas kött, enligt Coops medlemmar.
90 procent av allt kött som säljs i Coops butiker kommer från svenska gårdar och producenter. För Coops medlemmar är just ursprung för köttet prioriterat i handlingen. Hela 73 procent markerar det som viktigt i 2024 års sista Tyck till-undersökning, medan bara 16 procent värderar ”att det är billigt” som lika viktigt.
En annan faktor som är viktig för Coops medlemmar är att köttet håller hög kvalitet. Drygt 25 procent uppgav i undersökningen av de väljer Coops Naturbeteskött, eftersom det både är hållbart och håller en hög kvalitet. Det är cirka fem procent fler än som markerade att de väljer Krav-märkt nötkött när de handlar.
Viljan att lära sig mer om kött, tillagning och smaker är stor bland Coops medlemmar. En bit över 30 procent av de tillfrågade vill lära sig mer för att lyckas i köket och laga godare mat, drygt tio procent fler än som vill lära sig mer för att kunna spara pengar.
Kött engagerar medlemmarna
– Vi fick som vanligt in många svarande och värdefull feedback på vårt arbete för att skapa medlemmarnas bästa affär. En intressant sak som stack ut är att priset inte är det viktigaste när det kommer till kött. Många är väldigt nöjda med vår köttavdelning, men vill gärna ha mer inspiration till hur man enkelt och gott får in mer grönsaker i sina kötträtter. Dessutom vill man förstå bättre vad 350 gram kött i veckan innebär, alltså det måttet som Livsmedelsverket rekommenderar i sina uppdaterade kostråd, säger Fanny Persson, projektledare för medlemsdemokrati på Coop Sverige.
– Våra medlemmar är verkligen engagerade i köttkategorin. Många önskar mindre förpackningar, särskilt för ensamhushåll för att undvika matsvinn. Det finns även en stark önskan om att sälja större andel svenskt kött för att främja svenska bönder samt önskemål om en manuell chark/köttdisk i sin butik för malet eller styckat kött på plats. Vi läser också att medlemmarna uppskattar reducerade priser på kort datum. Med andra ord många bra insikter att ta med sig i arbetet framåt.
Tyck till ”Kött” genomfördes i samband med medlemsdagen vecka 47 under 2024. Fyra frågor samt en fritextfråga ställdes i undersökningen där 9 867 medlemmar deltog.
Den 25 januari var det åter igen dags för medlemsdag i Coops butiker. Resultatet av hur medlemmarna tyckte om varumärket Xtra presenteras senare i år.