Alkoholfri öl slår nytt rekord

PUBLICERAD: 12 februari 2025
UPPDATERAD: 12 februari
Carlsberg Alcohol Free som står för en fjärdedel av den totala försäljningen av alkoholfri öl i Sverige. Foto: Pressbild

2024 blev ett rekordår för alkoholfri öl i Sverige – och Carlsberg Sverige stod för nära 80 procent av ökningen, motsvarande en halv miljon liter.

Carlsberg Sveriges alkoholfria ölsortiment fortsätter att växa snabbare än marknaden och når nu ett nytt rekord på nästan 10 miljoner liter såld öl under 2024. Framför allt märks en kraftig ökning i norra Sverige, där

Västerbottens och Norrbottens län sticker ut med en tillväxt på 8,4 procent.

– Det är roligt att intresset för alkoholfri öl fortsätter att öka i Sverige. Vi arbetar aktivt och målmedvetet med ansvarsfull konsumtion. Att vi återigen slår rekord är ett kvitto på att vi lyckas med vår ambition att driva utvecklingen inom alkoholfri öl i Sverige, säger Peter Hammarstedt, vd för Carlsberg Sverige.

Får innehålla max 0,5 % alkohol
Carlsberg introducerade sin första alkoholfria öl i Sverige 2006 och har i dag en marknadsandel på cirka 55 procent. För att ett öl ska klassas som alkoholfritt i Sverige får det innehålla max 0,5 % alkohol. Det vanligaste sättet att producera alkoholfri öl är att man brygger ölet precis som vanligt för att sedan ta bort alkoholen med hjälp av vakuumdestillering.

Man kan också brygga ölet alkoholfritt från början, med hjälp av stopp-fermentering. Det innebär att man kyler ner vörten när den jäst till 0,5 % och tar bort jästen, vilket avstannar processen.

Senaste nytt

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Reumatikerförbundet lanserar Easy to Use-märkning

Reumatikerförbundet lanserar en produktmärkning för förpackningar och produkter, som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Läs vidare

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Fruktstund ökade elevers koncentration

Barn som fick frukt i skolan blev mer koncentrerade och engagerade – det visar Icas fruktexperiment.
icafrukt