Kafferapporten 2025: 8 av 10 dricker kaffe i Sverige

PUBLICERAD: 10 februari 2025
UPPDATERAD: 10 februari
8 av 10 svenskar dricker kaffe regelbundet, och en kopp bryggkaffe på morgonen är den solklara favoriten. Det visar Löfbergs nya kafferapport där mer än 3 000 svenskar intervjuats om sina kaffevanor. Foto: Robert Nygren

Kafferosteriet Löfbergs presenterar Kafferapporten 2025, den andra upplagan av Sveriges största kafferapport. Morgonkaffet är viktigast och bryggkaffe är den absoluta favoriten.

Kafferapporten 2025 visar att 8 av 10 svenskar dricker kaffe regelbundet. Hela 73 procent av kaffedrickarna svarar att det är bryggkaffe man dricker oftast. Snabbkaffe som är tvåa på listan kommer bara upp i 7 procent.

Det är också tydligt att morgonkaffet betyder extra mycket. Enligt 69 procent är det den viktigast koppen på dagen. Morgonen är också den tid då flest tar dagens första kopp. 55 procent börjar dricka kaffe före klockan 08 och 95 procent före klockan 12.

– Undersökningen bekräftar att kaffe är en nationaldryck i Sverige, säger Anders Thorén, kommunikationschef på Löfbergs.

Resultat i urval:
77 procent av invånarna i Sverige dricker kaffe
Av kaffedrickarna anger:
73 procent att de oftast dricker bryggkaffe
69 procent att de tycker att morgonkoppen är viktigast
69 procent att de föredrar sitt kaffe mycket eller ganska starkt
57 procent att de skulle ha svårt eller mycket svårt att sluta med kaffe

Undersökningen av Kantar Media (Sifopanelen) 5-14 juni 2024. Totalt intervjuades 3 905 personer, varav 3 019 kaffedrickare, i åldern 18-79 år.

Kafferapporten 2025 kan laddas ner här

Senaste nytt

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Reumatikerförbundet lanserar Easy to Use-märkning

Reumatikerförbundet lanserar en produktmärkning för förpackningar och produkter, som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Läs vidare

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Fruktstund ökade elevers koncentration

Barn som fick frukt i skolan blev mer koncentrerade och engagerade – det visar Icas fruktexperiment.
icafrukt