Försäljningen av svensk kyckling ökar

PUBLICERAD: 28 januari 2025
UPPDATERAD: 28 januari
Grön el är allt vanligare på svensk kycklinggårdar. Foto: Pressbild

Försäljningen av svensk kyckling ökade med över fyra procent under år 2024. Det visar statistik från branschorganisationen Svensk Fågel.

Färska siffror från Svensk Fågels medlemmar visar att allt fler svenskar äter svensk kyckling – försäljningen ökade med 4,1 procent under 2024.

I Svensk Fågels senaste konsumentundersökning svarade 70 procent av svenska folket att det också är viktigt att kycklingen föds upp i Sverige.

– Främsta skälet till att välja svensk kyckling är att stödja svenska bönder och vår inhemska livsmedelsproduktion, säger Maria Donis, vd i Svensk Fågel.

Många anser också att svensk kyckling är trygg och säker. Andra viktiga faktorer är en låg antibiotikaanvändning och att Sverige har en bra djuruppfödning. En viktig del i ökningen handlar även om att det vita köttet anses gott, hälsosamt och tillför bra protein.

Produktutveckling och ny teknik
Maria Donis lyfter fram att branschen dessutom hela tiden satsar på att ta fram nya produkter som uppskattas av konsumenterna och att satsningar görs på ny teknik för en mer hållbar uppfödning.

– Med hjälp av ny, modern teknik som ständigt utvecklas i branschen möter både bönder och företag den ökade efterfrågan i Sverige. Grön el är allt vanligare på gårdarna och flera forskningsprojekt håller på att startas upp under 2025 där man både fokuserar på djuromsorgen och att minska matsvinnet, vilket är ett viktigt led i branschens hållbarhetsarbete, säger Maria Donis.

Ulrik Helgstrand är kycklingbonde och ordförande i Svensk Fågel:

– Som bonde och ordförande i vår branschorganisation kan jag bara tacka svenska konsumenter som väljer att köpa mer kyckling från våra svenska gårdar. Vi bönder och företag inom svensk livsmedelsproduktion jobbar stenhårt med att ta hand om våra djur och gårdar för att ta fram bra mat till svenska hushåll.

Läs vidare

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Taylors & Jones får ny ägare

Livsmedelsgruppen Evanoff Group har sålt varumärket Taylors & Jones till charkföretaget Bergslags Delikatesser i Lindesberg AB.
MA_PRM

Vinnarna på FFCR Stockholm 2025

På FFCR Stockholm 2025 utsågs de mest banbrytande lösningarna inom livsmedel, hållbarhet och teknik.
screenshot_12

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland