
Bryggeribranschen har under lång tid sett en tydlig tillväxt av hälsosammare dryckesalternativ. Både sockerfri läsk och alkoholfri öl ökade med över 6 procent under 2024. Bryggeriernas totala försäljningsvolym lyfte med nästan 2 procent under 2024, men lönsamheten är fortsatt en utmaning.
Den svenska bryggerinäringen omsätter cirka 21 miljarder kronor. Nya preliminära försäljningssiffror från Delfi Marknadspartner visar en total uppgång på 1,8 procent för branschen, men med stora variationer inom olika segment. Tillväxten drivs fortsatt av en hälsotrend där bland annat sockerfri läsk och alkoholfri öl ökar.
– Den pågående hälsotrenden har mötts upp av stor innovationskraft från branschens sida. Utbudet av alkoholfri öl har breddats rejält genom satsningar från både stora och små bryggerier, och det har väckt stort intresse. Volymerna har ökat med över 700 procent de senaste elva åren, säger Anna-Karin Fondberg, vd på Sveriges Bryggerier.
Ser man till försäljningen av de olika dryckeskategorierna är det cider som backar (med 5 procent), medan övriga drycker ökar. Vatten ökade med 2,6 procent, öl med 1,6 procent och läsk med 0,9 procent.
Hälsosammare alternativ fortsätter växa
Inom läsksegmentet fortsätter sockerfri läsk att öka. Sockerfri läsk ökade med 6,5 procent under 2024 och står nu för 56 procent av all läsk som säljs. samtidigt backar försäljningen av sockrad läsk med 5,5 procent.
Även alkoholfri öl fortsatte att växa under 2024 med 6,2 procent. Intresset för alkoholfri öl har ökat under lång tid och tillväxten speglar en långsiktig trend. 2018 gick alkoholfri öl om lättöl i försäljningsvolym. 2021 passerade alkoholfri öl mellanölet och nu under 2024 gick alkoholfri öl även förbi den 2,8-procentiga folkölen. Det är tydligt att intresset för alkoholfria alternativ växer samtidigt som utbudet breddas.
Totalt ökade ölförsäljningen med 1,6 procent. Försäljningen av folköl minskade med totalt 3,8 procent, och försäljningen av lättöl minskade med 5,9 procent. Försäljningen av starköl och mellanöl ökade däremot med 3 respektive 0,6 procent.
Lågpris en trend i spåren av lågkonjunkturen
De senaste årens lågkonjunktur har medfört att bryggerierna nu gör allt för att erbjuda lågprisdryck som ett sätt att överleva på en tuff marknad där konsumenterna är mer priskänsliga.
– Lågkonjunkturen har lett till att bryggerierna tagit fram prisanpassade drycker. Samtidigt är höjda priser på förpackningar, råvaror, drivmedel och transporter en stor utmaning för bryggerier som dagligen brottas med lönsamheten, säger Anna-Karin Fondberg.
Systembolagets försäljningssiffror avslöjar utvecklingen bland ölstilar och förpackningsslag. Den klart dominerande ölstilen är lager med en andel på 93 procent av Systembolagets ölvolymer. Under 2024 ökade lageröl med 3 procent, men även veteöl samt porter och stout visade en tillväxt på 6 respektive 4 procent. Sett till de olika förpackningsslagen visar Systembolagets försäljningssiffror en ökning av öl på burk med 4 procent medan övriga förpackningsslag tappar i försäljning. 2024 stod burken för 87 procent av Systembolagets försäljningsvolym för öl.