Lidl halvvägs mot målet om mindre socker och salt

PUBLICERAD: 27 januari 2025
UPPDATERAD: 27 januari
Lidl Sverige har intensifierat arbetet med att minska mängden socker och salt i de egna märkesvarorna. Foto: Pressbild

Senast 2025 ska Lidl Sverige ha minskat socker- och salthalten i de egna märkesvarorna med 20 procent, jämfört med 2015. Nu är kedjan halvvägs mot målet.

De senaste åren har målet om minskat socker och salt i de egna märkesvarorna blivit en alltmer prioriterad fråga för Lidl Sverige. Under 2024 växlades arbetet upp. Fokus har legat på de produkter som säljer mest – och där en minskning därför gör störst skillnad.

Vi vet att minskat socker- och saltintag är viktigt för att främja folkhälsan, och därför vill vi erbjuda konsumenterna det bästa sortimentet för en hälsosam livsstil, säger Mia Brodén Borgvall, kvalitetschef på Lidl Sverige.

Med 2023 års försäljning inräknat har Lidl Sverige nått halvvägs till målet om att minska socker- och salthalterna med 20 procent till 2025, jämfört med 2015. Det har möjliggjorts genom tester och produktutveckling med fokus på att bibehålla smak, kvalitet och livsmedelssäkerhet utan att använda sötningsmedel. Exempelvis har sockerhalten sänkts i frukostflingor och söta drycker, och saltmängden har minskats i vissa charkuterivaror och färdigmat.

Global hälsopolicy
Målet ligger i linje med Lidls globala hälsopolicy ”Medveten kosthållning” som är vägledande för företagets arbete med att erbjuda det bästa sortimentet för en hälsosam och hållbar livsstil.

– Vi vill inspirera de svenska hushållen att leva hälsosamt och äta nyttigt. Eftersom vi vet att det kan vara svårt att hålla koll på alla detaljer i vardagen vill vi göra det enkelt för våra kunder att välja god och nyttig mat när de handlar på Lidl, säger Robert Stekovic, inköps- och marknadsdirektör på Lidl Sverige.

Intensifieringen av arbetet under det gångna året gör att Lidl ser positivt på att nå sitt mål under 2025.

– Nu ser vi fram emot att ytterligare utöka sortimentet av mer hälsosamma varor. För Lidl är det viktigt att alla ska ha råd med näringsrik och hälsosam mat, därför vill vi också ta ansvar för att våra egna märkesvaror håller hög kvalitet när det gäller både smak och hälsa, säger Robert Stekovic.

Läs vidare

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Taylors & Jones får ny ägare

Livsmedelsgruppen Evanoff Group har sålt varumärket Taylors & Jones till charkföretaget Bergslags Delikatesser i Lindesberg AB.
MA_PRM

Vinnarna på FFCR Stockholm 2025

På FFCR Stockholm 2025 utsågs de mest banbrytande lösningarna inom livsmedel, hållbarhet och teknik.
screenshot_12

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland