Carlsberg Sverige ny partner till Schweppes

PUBLICERAD: 21 januari 2025
UPPDATERAD: 21 januari
Partnerskapet innebär att Carlsberg Sverige adderar ett brett urval av Schweppes nya produkter till sin portfölj, inklusive välkända mixers och kolsyrade läskedrycker. Foto: Pressbild

Carlsberg Sverige har nyligen ingått ett partnerskap med Schweppes. Det innebär ett av de största tillskotten till Carlsberg Sveriges portfölj på över 15 år.

Sedan den 1 januari 2025 är Carlsberg Sverige ny partner till Schweppes. Produktionen och distributionen av varumärket tas över och ett samarbete med ägaren Schweppes International Limited har inletts.

Partnerskapet innebär att Carlsberg Sverige adderar ett brett urval av nya produkter till sin portfölj, inklusive välkända mixers och kolsyrade läskedrycker. Det är ett av de största tillskotten till företagets sortiment på över 15 år och ger Carlsberg Sverige en ledande position inom mixerkategorin, samtidigt som närvaron inom kolsyrade läskedrycker förstärks ytterligare.

Målet med samarbetet är att maximera Schweppes potential på den svenska marknaden.

– Vår strategi är att bygga en framtid med tillväxt och bli ännu starkare tillsammans. Vi vill erbjuda våra kunder en bred portfölj som täcker alla livets tillfällen. Partnerskapet med Schweppes International Limited möjliggör just det, säger Peter Hammarstedt, vd för Carlsberg Sverige.

Ett strategiskt steg för framtida tillväxt
Produkterna kommer att produceras vid Carlsberg Sveriges bryggeri i Falkenberg. Tillsammans kommer Carlsberg och Schweppes International Limited att optimera distributionen och synligheten av Schweppes, samtidigt som nya produkter och format ska lanseras för att nå en bredare kundkrets.

– Vi är otroligt glada över att inleda vårt partnerskap med Carlsberg Sverige. Det är en naturlig utveckling av vårt långvariga samarbete med Carlsberg Group. Vi är övertygade om att detta kommer att skapa större synergier mellan våra verksamheter och att vi tillsammans kan stärka och utveckla Schweppes som varumärke i Sverige, säger Peter Molander, Sverigechef på Schweppes International Limited.

Schweppes grundades 1783 som världens första kolsyrade dryck och är i dag Sveriges ledande varumärke inom mixerkategorin med en marknadsandel på över 60 procent. Schweppes International Limited ingår i Suntory Beverages & Food Europe Company, som står bakom några av Europas mest välkända varumärken inom läskedrycker och färdigblandade drycker.

Läs vidare

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Taylors & Jones får ny ägare

Livsmedelsgruppen Evanoff Group har sålt varumärket Taylors & Jones till charkföretaget Bergslags Delikatesser i Lindesberg AB.
MA_PRM

Vinnarna på FFCR Stockholm 2025

På FFCR Stockholm 2025 utsågs de mest banbrytande lösningarna inom livsmedel, hållbarhet och teknik.
screenshot_12

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland