Ökad försäljning av frukt och grönsaker under 2024

PUBLICERAD: 20 januari 2025
UPPDATERAD: 20 januari
Dagligvaruindex Frukt & Grönt presenterar volymutvecklingen mätt i vikt av frukt och grönsaker som säljs inom dagligvaruhandeln i Sverige.

Försäljningen av frukt och grönsaker ökade med 4,5 procent under 2024, jämfört med året innan. Tillväxten sker dock från låga jämförelsetal – sedan 2021 har konsumtionen minskat med 5,9 procent.

Under det fjärde kvartalet 2024 ökade volymen för frukt och grönsaker med 8,2 procent jämfört med samma period 2023, visar Dagligvaruindex Frukt & Grönt.

– Det sista kvartalet innebar årets högsta volymtillväxt, vilket bidrog till ett genomgående positivt år för försäljningen av frukt och grönsaker. Att försäljningsvolymerna ökar är en glädjande nyhet och en indikation på att konsumenternas köpkraft sakta återhämtar sig, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

– Under 2024 har försäljningstrenden för frukt och grönsaker varit stadigt positiv, med volymtillväxt under samtliga kvartal. Dock sker denna tillväxt från låga jämförelsetal, och för att uppnå Livsmedelsverkets rekommendation om ett dagligt intag på 500 gram frukt och grönsaker per person krävs längre perioder av ihållande försäljningstillväxt.

Sedan Dagligvaruindex Frukt & Grönt lanserades 2021 har konsumtionen av frukt och grönsaker minskat med 5,9 procent.

Ökat fokus på frukt och grönt
Som ett led i arbetet med folkhälsofrågor vill dagligvaruhandeln öka fokus på försäljningen av frukt och grönsaker. Dagligvaruindex Frukt & Grönt presenterar volymutvecklingen mätt i vikt av frukt och grönsaker som säljs inom dagligvaruhandeln i Sverige. Detta för att kunna följa utvecklingen och bidra till att Livsmedelsverkets näringsrekommendationer om 500 gram frukt och grönsaker per person och dag uppnås.

Svensk Dagligvaruhandel tar fram rapporten i samarbete med HUI Research. Rapporten publiceras halvårsvis. Dagligvaruindex Frukt & Grönt för det första halvåret 2025 publiceras i augusti 2025.

Dagligvaruindex Frukt & Grönt kan laddas ner här

Senaste nytt

Fruktstund ökade elevers koncentration

Barn som fick frukt i skolan blev mer koncentrerade och engagerade – det visar Icas fruktexperiment.
icafrukt

Nytt samarbete om fossilfri mineralgödsel

Lantmännen och Arla har tecknat ett avtal om fossilfri mineralgödsel, som ska minska lantbrukets klimatavtryck.
mineralgödsel

BUBS lanseras på den amerikanska marknaden

Orkla Snacks lanserar godisvarumärket BUBS på den amerikanska marknaden under hösten 2025.
Bubs i godisskål

Ärtbaserad 2-i-1-produkt för matlagning och vispning

Sproud 2-i-1 Cooking/Whipping är en ny växtbaserad matlagnings- och vispprodukt för både söta och salta rätter.
952b2f9454e770fa_org

Läs vidare

Fruktstund ökade elevers koncentration

Barn som fick frukt i skolan blev mer koncentrerade och engagerade – det visar Icas fruktexperiment.
icafrukt

Nytt samarbete om fossilfri mineralgödsel

Lantmännen och Arla har tecknat ett avtal om fossilfri mineralgödsel, som ska minska lantbrukets klimatavtryck.
mineralgödsel

BUBS lanseras på den amerikanska marknaden

Orkla Snacks lanserar godisvarumärket BUBS på den amerikanska marknaden under hösten 2025.
Bubs i godisskål

Nu är Valios transporter helt fossilfria

Valio har börjat frakta sina produkter från Finland via Viking Line med förnybart biobränsle och når därmed målet för DLF:s transportinitiativ.
creation_date: 2024-08-13