Ökad försäljning av frukt och grönsaker under 2024

PUBLICERAD: 20 januari 2025
UPPDATERAD: 20 januari
Dagligvaruindex Frukt & Grönt presenterar volymutvecklingen mätt i vikt av frukt och grönsaker som säljs inom dagligvaruhandeln i Sverige.

Försäljningen av frukt och grönsaker ökade med 4,5 procent under 2024, jämfört med året innan. Tillväxten sker dock från låga jämförelsetal – sedan 2021 har konsumtionen minskat med 5,9 procent.

Under det fjärde kvartalet 2024 ökade volymen för frukt och grönsaker med 8,2 procent jämfört med samma period 2023, visar Dagligvaruindex Frukt & Grönt.

– Det sista kvartalet innebar årets högsta volymtillväxt, vilket bidrog till ett genomgående positivt år för försäljningen av frukt och grönsaker. Att försäljningsvolymerna ökar är en glädjande nyhet och en indikation på att konsumenternas köpkraft sakta återhämtar sig, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

– Under 2024 har försäljningstrenden för frukt och grönsaker varit stadigt positiv, med volymtillväxt under samtliga kvartal. Dock sker denna tillväxt från låga jämförelsetal, och för att uppnå Livsmedelsverkets rekommendation om ett dagligt intag på 500 gram frukt och grönsaker per person krävs längre perioder av ihållande försäljningstillväxt.

Sedan Dagligvaruindex Frukt & Grönt lanserades 2021 har konsumtionen av frukt och grönsaker minskat med 5,9 procent.

Ökat fokus på frukt och grönt
Som ett led i arbetet med folkhälsofrågor vill dagligvaruhandeln öka fokus på försäljningen av frukt och grönsaker. Dagligvaruindex Frukt & Grönt presenterar volymutvecklingen mätt i vikt av frukt och grönsaker som säljs inom dagligvaruhandeln i Sverige. Detta för att kunna följa utvecklingen och bidra till att Livsmedelsverkets näringsrekommendationer om 500 gram frukt och grönsaker per person och dag uppnås.

Svensk Dagligvaruhandel tar fram rapporten i samarbete med HUI Research. Rapporten publiceras halvårsvis. Dagligvaruindex Frukt & Grönt för det första halvåret 2025 publiceras i augusti 2025.

Dagligvaruindex Frukt & Grönt kan laddas ner här

Läs vidare

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Taylors & Jones får ny ägare

Livsmedelsgruppen Evanoff Group har sålt varumärket Taylors & Jones till charkföretaget Bergslags Delikatesser i Lindesberg AB.
MA_PRM

Vinnarna på FFCR Stockholm 2025

På FFCR Stockholm 2025 utsågs de mest banbrytande lösningarna inom livsmedel, hållbarhet och teknik.
screenshot_12

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland