De kan vinna årets Sjömatspris

PUBLICERAD: 16 januari 2025
UPPDATERAD: 16 januari
Kristian Ekström, vd på Skillingefisk-Impex, Emma Gabrielsson, vd på Guldhaven och Janne Bark, grundare av Musselfabriken. Foto: Pressbild

Skillingefisk-Impex, Guldhaven Pelagiska och Musselfabriken är årets finalister till Sjömatspriset som delas ut under Nordic Seafood Summit i Göteborg den 22 januari.

Sjömatspriset hyllar visionärer som med tyngd och långsiktighet driver utvecklingen inom den svenska sjömatsnäringen. Priset syftar till att lyfta fram personer, företag och organisationer som på ett distinkt och vältajmat sätt skapar förutsättningar för sjömatens genomslag, konkurrenskraft och hållbara utveckling.

Tre finalister har valts ut till Sjömatspriset 2025. Nedan presenteras finalisterna och juryns motiveringar:

Skillingefisk-Impex
Familjen Ekström är hjärtat i Skillingefisk-Impex, en verksamhet som förenar passion för havet med en orubblig strävan efter kvalitet. Med respekt för fiskets tradition och betydelse för kustsamhället har Kristian och Tom skapat en förebild för svensk blå livsmedelsproduktion. De har byggt upp exportvägar, utvecklat sin produktion och skapat nya produkter i samarbete med akademin och andra intressenter.

Guldhaven Pelagiska
Guldhaven Pelagiska är ett lysande exempel på den svenska fiskbranschens styrka, tradition och innovationsförmåga. Genom sitt engagemang och hårda arbete har företaget blivit en central aktör inom beredning och förädling av fisk, samtidigt som de stärker kustnära näringar och lokala samhällen. Med en djup respekt för havets resurser och en tydlig vision om hållbarhet och gastronomi, kombinerar de framgångsrikt kommersiell verksamhet med ansvar för miljö och utveckling. Ett särskilt exempel på deras innovationskraft är utvecklingen av boquerones på siklöja – en art som ofta glöms bort efter att löjrommen skördats.
Janne Bark – Musselfabriken
Janne Bark, eldsjälen bakom Musselfabriken, är en förebild för entreprenörskap och innovation i Sveriges blå näringar. Genom hans sätt att kombinera passion, kunskap och handlingskraft har Musselfabriken blivit ett föredöme för hur havets resurser kan användas ansvarsfullt och effektivt. Under hans ledarskap har företaget inte bara lyft fram blåmusslan. Utan också gjort den till en pionjär inom hållbar produktion och servering, där kvalitet och miljöhänsyn står i centrum. Musselfabrikens förmåga att förena tradition med innovativa, visionära idéer visar vägen för en hållbar framtid inom den svenska sjömatsbranschen.

”Tre värdiga finalister”
– Vi är stolta över att presentera tre värdiga finalister för Sjömatspriset 2025. Med stort fokus på hållbarhet representerar de en inspirerande bredd – från olika bakgrunder, med varierande produkter och verksamheter spridda över hela Sverige. En fantastisk spegling av innovation och engagemang inom svensk sjömat,
säger Lillemor Lindberg, jurymedlem och innovationsledare på Innovatum Science Park.

Juryn för Sjömatspriset består av representanter från Nordic Seafood Summits styrgrupp, branschorganisationer grossist- och restaurangledet, dagligvaruhandeln och innovationsstödjande organisationer. I år sponsras priset av Nigel Wright Group samt Finnvacuum AB. Vinnaren kommer att tillkännages under Nordic Seafood Summit den 22 januari i Göteborg.

Mer info om Nordic Seafood Summit finns här

Läs vidare

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Taylors & Jones får ny ägare

Livsmedelsgruppen Evanoff Group har sålt varumärket Taylors & Jones till charkföretaget Bergslags Delikatesser i Lindesberg AB.
MA_PRM

Vinnarna på FFCR Stockholm 2025

På FFCR Stockholm 2025 utsågs de mest banbrytande lösningarna inom livsmedel, hållbarhet och teknik.
screenshot_12

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland