Agtira stärker sin marknadsposition

PUBLICERAD: 15 januari 2025
UPPDATERAD: 15 januari
Agtiras vd Erik Jonuks. Foto: Pressbild

Agtira blir medlem i Svenska Odlarlaget, som till 100 procent ägs av grönsaksodlare i Sverige. Tillsammans delar de båda parterna en vision om att göra Sverige självförsörjande på färska grönsaker.

Techbolaget Agtiras affärsmodell Farming as a Service (FaaS) innebär att de bygger och driver skräddarsydda klimatsmarta odlingssystem för kunder som köper hela sitt behov av grönsaker till fasta priser under längre perioder.

Svenska Odlarlaget är en ekonomisk förening bestående av grönsaksodlare över hela Sverige. Föreningen ägs till hundra procent av sina medlemmar och är idag ledande på växthusodling av färska grönsaker.

Nu blir Agtira medlem i Svenska Odlarlaget. Erik Jonuks, vd i Agtira, förklarar varför:

– Vi valde Odlarlaget, eftersom de är den självklara producentorganisationen för växthusodlare. Genom medlemskapet får vi tillgång till Sveriges mest effektiva organisation för försäljning, marknadsföring och distribution av våra produkter. Detta ger oss möjlighet att frigöra resurser för att fokusera på våra kärnkompetenser inom klimatsmarta odlingssystem och nya etableringar av produktionsanläggningar.

Trygg och strategisk partner
– Medlemskapet innebär dessutom att vi avsevärt förbättrar förutsättningarna för framtida avsättningar av våra produkter, både för nuvarande och kommande produktionsanläggningar. Odlarlaget förser redan marknaden med merparten av svensk gurka året runt, vilket gör dem till en trygg och strategisk partner för oss, fortsätter Erik Jonuks.

Svenska Odlarlagets vd Magnus Nilsson välkomnar Agtira:

– Vi är glada över att Agtira valde att bli medlem i Odlarlaget. Föreningen är en 100 procent medlemsägd producentorganisation som vill öka Sveriges försörjningsförmåga av växthusodlade grönsaker och bidra med närodlad tillväxt.

Senaste nytt

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Klassisk ost har blivit en global succé

Keso har fått ett nytt uppsving på marknaden, drivet av sociala medier och nya konsumtionsmönster.
pexels-shkrabaanthony-4397312

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Läs vidare

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Klassisk ost har blivit en global succé

Keso har fått ett nytt uppsving på marknaden, drivet av sociala medier och nya konsumtionsmönster.
pexels-shkrabaanthony-4397312

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Stacky's ägare köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2