Agtira stärker sin marknadsposition

PUBLICERAD: 15 januari 2025
UPPDATERAD: 15 januari
Agtiras vd Erik Jonuks. Foto: Pressbild

Agtira blir medlem i Svenska Odlarlaget, som till 100 procent ägs av grönsaksodlare i Sverige. Tillsammans delar de båda parterna en vision om att göra Sverige självförsörjande på färska grönsaker.

Techbolaget Agtiras affärsmodell Farming as a Service (FaaS) innebär att de bygger och driver skräddarsydda klimatsmarta odlingssystem för kunder som köper hela sitt behov av grönsaker till fasta priser under längre perioder.

Svenska Odlarlaget är en ekonomisk förening bestående av grönsaksodlare över hela Sverige. Föreningen ägs till hundra procent av sina medlemmar och är idag ledande på växthusodling av färska grönsaker.

Nu blir Agtira medlem i Svenska Odlarlaget. Erik Jonuks, vd i Agtira, förklarar varför:

– Vi valde Odlarlaget, eftersom de är den självklara producentorganisationen för växthusodlare. Genom medlemskapet får vi tillgång till Sveriges mest effektiva organisation för försäljning, marknadsföring och distribution av våra produkter. Detta ger oss möjlighet att frigöra resurser för att fokusera på våra kärnkompetenser inom klimatsmarta odlingssystem och nya etableringar av produktionsanläggningar.

Trygg och strategisk partner
– Medlemskapet innebär dessutom att vi avsevärt förbättrar förutsättningarna för framtida avsättningar av våra produkter, både för nuvarande och kommande produktionsanläggningar. Odlarlaget förser redan marknaden med merparten av svensk gurka året runt, vilket gör dem till en trygg och strategisk partner för oss, fortsätter Erik Jonuks.

Svenska Odlarlagets vd Magnus Nilsson välkomnar Agtira:

– Vi är glada över att Agtira valde att bli medlem i Odlarlaget. Föreningen är en 100 procent medlemsägd producentorganisation som vill öka Sveriges försörjningsförmåga av växthusodlade grönsaker och bidra med närodlad tillväxt.

Läs vidare

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Taylors & Jones får ny ägare

Livsmedelsgruppen Evanoff Group har sålt varumärket Taylors & Jones till charkföretaget Bergslags Delikatesser i Lindesberg AB.
MA_PRM

Vinnarna på FFCR Stockholm 2025

På FFCR Stockholm 2025 utsågs de mest banbrytande lösningarna inom livsmedel, hållbarhet och teknik.
screenshot_12

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland