Consivo köper dansk livsmedelsdistributör

PUBLICERAD: 14 januari 2025
UPPDATERAD: 14 januari
Consivo Group har köpt den danska livsmedelsdistributören L’Italia Buona, som är specialiserad på italienska produkter. Foto: Pressbild

Consivo Group har förvärvat den danska livsmedelsdistributören L’Italia Buona. Förvärvet gör att Consivo nu kan erbjuda distributionslösningar på alla fyra nordiska huvudmarknader.

Genom förvärvet av L’Italia Buona tar Consivo ett betydande steg mot visionen att vara ”the gateway to Nordic consumers”.

– Jag är stolt över att få välkomna L’Italia Buona till Consivo och gläds åt att vi nu kan tillhandahålla distributörslösningar för varumärkesägare och producenter inte bara i Sverige, Finland, Norge utan också i Danmark – helt i enighet med vår långsiktiga plan. Genom förvärvet får vi samtidigt en bekräftelse på att koncernen erbjuder en attraktiv miljö för entreprenörer som vill skapa förutsättningar för att ta sitt bolag till en ny nivå, säger Edvard Björkenheim, koncernchef på Consivo Group.

Italienska varor i fokus
Den entreprenörsdrivna livsmedelsdistributören L’Italia Buona representerar flera starka varumärken på den danska marknaden. Som namnet antyder ligger fokus på italienska varor. Luca Cappelletti, som har byggt upp företaget, fortsätter som vd med ambitionen att bygga bolaget vidare.

– Efter att ha utvecklat bolaget i flera år på mitt sätt, kände jag att det var läge att komma in i ett större sammanhang för att realisera den potential jag ser på den danska marknaden. Dialogen med Consivo var konstruktiv och inspirerande från första början och jag blev övertygad om att Consivos kultur, nordiska nätverk och affärsmässighet är det bästa hemmet framåt för verksamheten. Jag ser framemot att fortsätta utveckla bolaget och mig själv inom Consivo, säger Luca Cappelletti.

Consivo Group
Consivo är en bolagsgrupp specialiserad på försäljning, marknadsföring och distribution av dagligvaruprodukter i Norden. Tjänsterna omfattar bland annat införsäljning, säljbearbetning och produktexponering i butiker och andra kanaler där dagligvaror säljs. Produktportföljen består av varor som säljs under egna och andras varumärken, som marknadsförs och distribueras till restaurangmarknaden och dagligvaruhandeln. Koncernen har cirka 1 100 medarbetare verksamma genom 18 bolag i Sverige, Norge, Danmark och Finland, med en total omsättning på ca 1,6 mdsek.

Läs vidare

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Taylors & Jones får ny ägare

Livsmedelsgruppen Evanoff Group har sålt varumärket Taylors & Jones till charkföretaget Bergslags Delikatesser i Lindesberg AB.
MA_PRM

Vinnarna på FFCR Stockholm 2025

På FFCR Stockholm 2025 utsågs de mest banbrytande lösningarna inom livsmedel, hållbarhet och teknik.
screenshot_12

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland