Sex av tio svenskar vill bli bättre i köket under det nya året, visar en ny undersökning från HelloFresh. Dessutom verkar äldre trender göra comeback. Många vill lära sig att baka med surdeg och woka, men tidsbrist och främmande ingredienser skapar hinder för många att utvecklas i köket.
YouGov-undersökningen från HelloFresh visar att åtta av tio vill lära sig en ny matlagningsteknik under 2025. Allra främst är det surdegsbakning (33%) som svenskarna är nyfikna på.
– I början på 2010-talet såg vi en stor surdegstrend med surdegsbagerier och surdegshotell. Nu verkar trenden vara på väg tillbaka, denna gång kanske till följd av lågkonjukturen. Att kunna baka något som är billigt, gott och mättande är inte en dålig kombination i tuffare tider, säger Sofia Fattori, gastronomisk chef på HelloFresh.
Det är fler gamla trender som kan få en uppgång under 2025. Intresset för surdegsbakning följs nämligen av wokning (26%) och att göra egen pasta (20%).
– Wokpannan, som blev årets julklapp redan 1990, kan under 2025 göra comeback i många hem. Den asiatiska matkulturen har varit stark i Sverige i många år. Det syns dels i restaurangutbudet, dels är det den bäst säljande receptkategorin bland våra kunder.
Tidsbrist ett hinder
Trots det stora intresset för att bli bättre i köket menar nära fem av tio svenskar att tidsbrist är den främsta anledningen till att de avstår från att laga viss mat. Recept som innefattar ingredienser och kryddor som inte finns hemma är också en vanlig anledning (42%), följt av att rätter kan innehålla ingredienser som man inte är van vid (25%).
– Att dygnet har ett visst antal minuter är svårt att göra något åt. Försök i stället att inte överkomplicera det och ta små steg när du ska testa något nytt. Wokning och pasta är två bra exempel på fantastisk mat som kan göras på kort tid, med få ingredienser och där du lätt kan experimentera dig fram, säger Sofia Fattori.
Topplista: Matlagningsteknikerna som svenskarna vill lära sig
1. Surdegsbakning (33%)
2. Wokning (26%)
3. Göra egen pasta (20%)
4. Fermentering (18%)
5. Fritering (18%)
YouGov intervjuade 1 064 personer över 18 år i Sverige via internet under perioden 21-24 oktober 2024.